wat moet ik doen bij het vinden van gewonde diertjes?

Ik woon naast een natuurgebied. Er vliegt regelmatig een vogel tegen het raam, vaak zijn ze dan gewond of in shok. Ik heb ook katten die regelmatig een muis mee naar binnen brengen, meestal is die dan al dood maar soms kan ik ze nog net redden. Ik heb gisteren een paar kooitjes gekocht om gewonde dieren te verzorgen in geval van nood. Die kwamen goed van pas toen ik d'avonds een onderkoelde egel vond. Maar ik ken niets van al de die dieren, kan iemand mij misschien een paar tips geven?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Rieneke1
7 jaar geleden
Neem contact op met een vogel- en of egelopvang. Het is wettelijk niet toegestaan om zelf voor vogels of egels te zorgen, omdat je ze door onkunde vaak van de regen in de drup helpt. Vogels die tegen je raam zijn gevlogen en die versuft zijn, kan je een uurtje bij laten komen op een donker plekje (emmer met handdoek er over, kartonnen doodje met luchtgaatjes). Vaak zijn ze dan voldoende hersteld om weg te vliegen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Egel zou je inderdaad naar de opvang kunnen brengen, maar op het moment dat je ze op klaarlichte dag vindt, zijn ze vaak al redelijk ten dode opgeschreven.
Rieneke1
7 jaar geleden
Onzin Marleen.
Ritsuka
7 jaar geleden
om te voorkomen dat vogels tegen het raam vliegen, kun je van die stickers erop plakken, dat zie je vaak ook op die doorzichtige geluidsschermen naast de snelweg.
Rieneke1
7 jaar geleden
Ritsuka, klopt, maar de stickers moeten dan wel vrij dicht opeen worden geplaatst.

Antwoorden (1)

De belangrijkste tip die ik je kan geven, is laat de natuur gewoon haar werk doen c.q. haar gang gaan.
We komen geen muizen en vogels te kort, het zijn in de regel niet de sterkste dieren die zo omkomen, en ze "redden" heeft vaak bitter weinig effect. Een kat is juist een uitstekend middel om in een dergelijke omgeving een muizenplaag te voorkomen.

Juist als je midden in de natuur woont, word je geconfronteerd met de "hardheid" van de natuur, en dat sterven er ook gewoon bij hoort. Dat is niet erg.

Vogels die tegen het raam vliegen is wel kwalijk en onnodig. Dat kun je grotendeels voorkomen door gordijnen / vitrage op te hangen of stickers op het raam te plakken, zodat vogels zien dat het een barrière is waar ze niet doorheen kunnen. Vooral stickers met het silhouet van roofvogels houden veel vogels uit de buurt van je venster.