Is het slecht voor honden om veel tegen ze te praten met een hoog stemmetje?

Mijn nicht heeft puppy en dit hondje is erg schattig. Ze zegt de hele dag bijna aan één stuk door liefkozende woordjes tegen hem met een heel hoog stemmetje. Ik zou daar helemaal gestoord van worden. Is dit ook slecht voor een hond?

7 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (1)

Nee, het is zeker niet slecht om veel tegen je hond te praten en of dat nu met een hoge of lage stem gebeurt, dat maakt niet uit.
Honden zijn eerder gevoelig voor de intonatie van de stem, dat mag evengoed met hoge tonen gebeuren.
Praten tegen je hond is gewoon een belangrijke vorm van communicatie, ik denk dat de puppy dat vele praten met hoge stem heel fijn vindt, hij zal daar niet gestoord van geraken, het is dus niet slecht voor hem, hij voelt aandacht en liefde hierdoor en daar wordt een hond gelukkig van...
Z512099
7 jaar geleden
Ivana
7 jaar geleden
Je mag erbij vermelden dat een hond dus niet verstaat wat je zegt. Dat de woorden niets uitmaken, dat alleen de klank van belang is. Dat een hond hoort of je boos, geërgerd of liefdevol bezig bent.
Dat een commando altijd uit één woord moet bestaan, voorafgegaan door de naam van de hond. Dat je bij een correctie of afkeuring (boos) vooraf niet de naam van de hond moet noemen. Dat een teveel aan aandacht ook een verwennen betekent en een hond oplevert die niet op de goede plaats staat, maar zichzelf bovenaan de roedel denkt door een stroom aandacht die hem niet toekomt. Dat een hond in principe geen woorden van de baas nodig heeft, mits je maar duidelijk bent in lichaamstaal. Kortom, behandel een hond als hond en niet als een baby waar je kirrende geluidjes tegen maakt.
jodyenboyke
7 jaar geleden
Zoals Ivana terecht zegt, de woorden hebben geen of weinig betekenis. Voor de nog te vormen baas-hondrelatie (de baas is veiligheid, zorgt voor voedsel en is wijzer) dus de leukste kan het niet zoveel kwaad om met dat hoge stemmetje interesse van de pup te krijgen.
Bij de opvoeding en verdere eventuele training is het wel belangrijk om korte duidelijke opdrachten te geven, wat overeenkomstig jouw lichaamstaal is. De hond zal namelijk eerst naar jouw lichaamstaal kijken en dan naar gesproken woord. Af en toe erg leuk om uit te proberen, commando zit en gebaar af......dan zullen de meeste honden in de af positie gaan.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mijn hond (Labrador) werd doof, gelukkig niet blind. Voor ze helemaal doof werd ben ik met, naast hardere stem, ook met gebarentaal begonnen, simpel duidelijk. Of ik nu hoog of laag tegen haar zou praten maakte niks meer uit. Ze was duidelijk een gelukkige en sociale hond die goed 'luisterde". Wel moest ik extra op haar passen in het verkeer. De intonatie is met lichaamstaal het allerbelangrijkste voor een hond, samen met consequent zijn en je hond als hond behandelen, fair en zeker niet 'honds' en zeker niet denken dat een hond als mens denkt! Een hond is een hond en geen aankleed pop of partner en moet zijn plaats weten in de roedel anders kan je problemen verwachten. Dat geldt voor alle honden, groot en miniklein. Helaas worden er steeds meer hondjes gefokt als accessoire, wel of niet in de handtas of 'passend' bij de blauwe inrichting. Dat is geen liefde voor de prachtige soort, dat is een ernstige vorm van menselijk hedonisme. Dat doordat bizarre fokken nog weinig echte honden, met weinig aandoeningen door het (door) fokken bestaan, is helaas door de 'degeneratie' van de mens als soort mogelijk.