ziet een oudere kat een kitten als bedreiging als ze elkaar net zouden ontmoeten?

Over een paar weken word onze nieuwe kitten verwacht.
we hebben al een oudere poes.
Ik vraag me af of een oudere kat een kitten als bedreiging zou zien.
Of is dit alleen als er een oudere kat voor hun neus word gezet en in hun terratorium?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

nee, een kitten is nog niet geslachtsrijp, en vormt geen bedreiging voor een oudere kat.
wat niet wil zeggen dat de oudere kat meteen blij is met de nieuweling.
als je de kennismaking rustig laat verlopen komt het wel goed.
laat het kitten rustig de woonkamer verkennen, en laat de oudere kat er pas later bij.
zorg dat de oudere kat een beetje hongerig is, en geef iets lekkers , zodat hij de kleine met iets prettigs associeert.
Rieneke1
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Meesal wel want de kleine komt in het territorium van de grote en dat zal de grote niet direkt accepteren.
Laat ze langzaam en onder toezicht aan elkaar wennen dan komt het vast goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is bij ons wel voorgekomen, ze moeten zeer goed aan elkaar kunnen wennen en de kleine moet de kans krijgen ook zijn/haar geur in huis te verspreiden.

De kitten komt binnen in een huis vol met geuren van de andere kat, dat is voor de kitten ook erg wennen.

Dus ja, dit kan de volwassen kat zeer zeker als een bedreiging zien, er moet gezorgd worden dat ze vredig met elkaar kunnen leven door ook de volwassen kat evenveel aandacht te geven als de kitten, die hier meer zelf om zal vragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij ons was de kleine vooral heel bang en de grote eigenlijk heel lief en nieuwsgierig. Na een tijdje wennen ging het supergoed en nu kunnen ze niet meer zonder elkaar. Geef ze vooral even de tijd om aan elkaar te wennen en dan worden het dikke vriendjes. Succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, in het begin wel... Het is een indringer in hun territorium, en ze weten niet wat ze ervan kunnen verwachten... dus wat blazen de eerste dagen kun je wel verwachten...

Blijf zelf rustig... en laat ze tenzij het echt op vechten uitdraait hun gang gaan.... De nieuwsgierigheid wint meestal vrij snel, en dan ontdekken ze dat ze elkaar best begrijpen...

Om de spanning te breken kun je na een (halve) dag proberen ze te verleiden tot spelen met zo'n speelhengeltje bv een voor een uitdagen...