Waarom kost het maken van een rontgenfoto van mijn kat zoveel geld?

Je betaald voor de eerste foto zo'n 70 euro. En elke foto daarbij komend nog eens 40. (Ongeveer, weet de prijzen -gelukkig- niet uit mijn hoofd)

Maar... Waarom betaal je geld voor het maken van een foto en elke foto meer nog meer geld. De dierenarts maakt toch geen kosten per foti, alleen ernmalige aanschaf van zo'n apparaat. Waarom is het dan toch zo duur? Of zie ik iets helemaal verkeerd...

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
5.9K
paulus811
7 jaar geleden
Welke behandeling bij de dierenarts vind je dan niet duur?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als mijn tandarts 400 euro zou vragen voor het trekken van 2 tanden. Dan vind ik dat zeker duur. Betekend niet dat ik het er niet voor over zou hebben.

Antwoorden (1)

Een dierenartsenpraktijk is een onderneming en wil dus winst maken.

De dierenarts wil de kosten van de eenmalige aanschaf van dat dure apparaat ook terugverdienen, verspreid over een aantal jaren. Dus bij iedere foto betaal je aan de afschrijving van het apparaat mee. Als er 1000 foto's per jaar worden gemaakt, zal per foto meer worden doorberekend dan wanneer er 3000 per jaar worden gemaakt. Uit ervaring kan de dierenarts schatten hoeveel foto's jaarlijks gemaakt worden.

Verder zijn er de kosten van zijn praktijk: salariskosten, auto, kantoorkosten, kosten van het gebouw waarin hij zit, energiekosten, verzekeringen, belastingen, enz.

Dat moet allemaal terugverdiend worden via de tarieven die hij doorberekent voor zijn werk. Daarnaast is het de bedoeling dat er een winst overblijft.