Is er door bespiering minder kans op hd bij hond?

Als een jonge hond veel bespiering in de achterhand heeft is er dan minder kans op hd? Als ze het niet erfelijk over gekregen hebben? Of werkt het kweken van spieren d.m.v. bijvoorbeeld zwemmen (met mate) juist averechts?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Mijn trainer, die tevens dierenarts was, zei dat honden spieren moeten opbouwen om de nodige steun aan het skelet te verschaffen. Een hond met zwakke bespiering én HD zal veel meer last hebben van pijn en het niet goed aansluiten van de knieën en ellebogen. Het voorkomt HD dus niet, maar een slechte bespieding levert een slecht gangwerk op en kan bot-afwijkingen veroorzaken of verergeren.

Daarom, zei hij, moet die 5 minuten-regel niet altijd zo stringent worden opgevolgd. Je moet goed op je hond letten en hem de kans geven spieren te ontwikkelen zonder hem te overbelasten. Maar te weinig beweging is dus ook niet goed. Alles bij elkaar een complex geheel.

HD kan dus niet worden voorkomen, tenzij de fokker goed let op de ouderdieren en deze vóór de paring laat testen. Het is dus belangrijk dat je testrapporten vraagt alvorens een pup bij een fokker aan te schaffen.
Ivana
7 jaar geleden
jodyenboyke
7 jaar geleden
Plus