Houden alleenzijnde katten van radio?

Als ik wat langer van huis ben (een paar uur, tot maximaal twee dagen), zijn de katten alleen thuis. Ik zou dan de radio aan kunnen laten, maar ik weet niet of dat zin heeft.

Ik zou graag willen weten wat het beste (in de zin van: het meest comfortabel) is voor de katten. Hebben die het liefste de radio aan, of liever uit, of maakt hen dat niets uit?

(Aangenomen dat hier überhaupt iets algemeens van kan worden gezegd; als het maar net van de kat afhangt, is dat natuurlijk ook een mogelijk antwoord.)

Cryofiel
7 jaar geleden
6.9K
Amadea
7 jaar geleden
Zijn het binnenkatten dan?
Cryofiel
7 jaar geleden
Het waren binnenkatten. Nu zijn het binnen- en achtertuinkatten. Op den duur zullen ze verder weg mogen, maar nu nog niet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Mijn HOND wordt uitermate rustig als hij klassieke muziek hoort. Uiteraard mag het volume niet luid staan.
Ter info: hij luistert praktisch continu naar Klara Continuo.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er zijn betere manieren om je katten te (laten) vermaken. Ik heb er één die de cursor van mijn pc volgt, dus die zou waarschijnlijk al een tijdje zoet zijn als ik een pc aan zou laten staan met een schermbeveiliging die willekeurig over het scherm beweegt. Sommige katten zijn dol op natuurfilms (ja, écht!) en er bestaan zelfs Dvd's met films die speciaal voor katten ontwikkeld zijn. En je hebt diverse speeltjes die op batterijen werken. Met een aantal van die dingen zou ik mijn katten liever niet alleen laten, maar een laserlamp die automatisch over de muur beweegt zó programmeren dat ie af en toe een half uur aan gaat, zou nog te overwegen zijn. Als er een mooi raam is waar ze uit kunnen kijken, overweeg dan om wat meer vertier te creëren voor dat raam: een vogelhuisje met wat vogelvoer is heel leuk om naar te kijken vanuit de vensterbank. Of koop een groot aquarium of terrarium, daar is ook beweging in te zien. Het meest belangrijke hebben je katten trouwens al: elkaar. Voor mensen die veel van huis zijn, is dat erg belangrijk. Een kat die alleen zit, zal zich veel sneller vervelen. En ik neem aan dat er iemand langskomt om ze eten te geven als je langer dan een dag weg bent, die persoon kan ook even met de katten spelen. Er zijn zelfs professionele kattenoppascentrales die daarvoor langs kunnen komen, die kunnen je kat ook wat langer vermaken. Mits je betaalt uiteraard.
Cryofiel
7 jaar geleden
Ze hebben dolle pret met een speelgoedmuis. En inderdaad met elkaar: het zijn soms echte stoeipoezen, en ze spelen vaak een soort tikkertje. Tot nu toe hebben we ze maximaal twee nachten achter elkaar alleen gelaten. Meer willen we ze echt niet aandoen. Die ene keer gingen we 's avonds vrij laat weg en kwamen we twee dagen later rond het middaguur terug.

Antwoorden (1)

Katten zijn aartsconservatieve gewoontedieren.

Op zich voegt een radio helemaal niets toe voor katten, ik vermoed zelfs dat ze, gezien hun oren veel gevoeliger zijn dan de onze, er niet vrolijk van worden.
Uiteraard scheelt het ook nog of ze Metallica te horen krijgen of een babbelprogramma.

Maar, puntje bij paaltje, is het al niet fijn voor ze als hun routine onderbroken wordt doordat je een paar dagen van huis bent.
Als je normaal altijd de radio aan hebt staan, dan zou ik de gewone gang van zaken niet nog verder verstoren, en 'm gewoon aan laten.

Is dat niet het geval, dan doe je je katten een groter plezier door 'm uit te laten.

Wat zeker gewaardeerd wordt is als je her en der wat voor ze verstopt: een lekker snoepje of een nieuw speeltje. Kleine afleidingen die zeker leuk gevonden worden.
Rieneke1