guppen gaan dood wat kan ik doen?

Gister heb ik 4 guppen gekocht 3 vrouwtjes 1 mannetje en een kleine algeneter met de algeneter gaat het goed met de guppen niet ? Ik werd wakker het mannetje was dood 2 vrouwtjes dreven ondersteboven/op hun zij 1 was binnen een half uur dood ander 2 uur later ongeveer het andere vrouwtje hoogzwanger blijft op de bodem liggen. Hoe kan ik zorgen dat ze blijft leven of gaat het met haar wel goed ?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (1)

Dit kan komen door een slechte kwaliteit van het water. Het is in dit geval dan ook van belang dat je de kwaliteit en temperatuur van het water test met een aquarium water test. Deze zijn verkrijgbaar bij de meeste dierenwinkels. Herhaal dit minstens eens per maand om het sterven van vissen in de toekomst te voorkomen.
Wanneer de zuurstof te laag is kun je dit oplossen met een waterpomp en/of waterplanten die zuurstof geven. Te veel zuurstof kan echter ook. Voeg dan turf, CO2 of zuur water toe, tot de test een goede waarde geeft. Als de gH te hoog is kun je gekookt water (wel eerst af laten koelen!) toevoegen. Ook kun je regenwater opvangen en toevoegen om de hardheid van het water te verlagen.
Voor uitleg over andere waarden raad ik je aan om onderstaande bron raad te plegen. Hier wordt vrij goede informatie gegeven over de mogelijke oorzaken en worden ook oplossingen aangedragen. Succes!