In Nederland zijn 33 dierencrematoria actief, verdeeld over circa 40 locaties.

Geschat wordt dat jaarlijks 75.000 à 100.000 gezelschapsdieren worden gecremeerd. Het betreft hier veelal honden en katten. De helft daarvan wordt door Majesta Dierencrematoria Nederland en SHCN Dierenuitvaart BV (voorheen Stichting Huisdieren Crematorium Nederland) verzorgd.
Amadea