Hoe overleven mijn pasgeboren konijnen in de winter?

Mijn konijn heeft onverwachts een nest gekregen. Ze heeft een tijd losgelopen. Het is heel erg want er zijn al twee babykonijnen dood. Ik heb nu heel veel hooi op het nest en in het hok gelegd. Wat kan ik nog meer doen? En welke groenten kan ik extra geven?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.8K

Het beste antwoord

Binnen halen moet voldoende zijn, verwarmen is niet een eerste vereiste. Controleer wel of de moeder voldoende wol in het nest verwerkt heeft. Dat is het belangrijkste om de jongen warm te houden. Met wol bedoel ik uiteraard de haren die de voedster uit haar eigen buik trekt om het nest mee te stofferen. Is er te weinig wol in het nest zet het hok dan alsnog in een dag en nacht verwarmde ruimte. Als ze de eerste kritieke dagen overleven krijgen ze een eigen vacht die na ongeveer 2-3 weken volgroeid is. Dan komt de volgende belangrijke stap: voldoende en goed voedsel. Droogvoer bevat alles wat ze nodig hebben, groente daarbij voeren mag maar is niet echt nodig. Doe je dat toch pas dan de hoeveelheid droogvoer aan en let op dat de jongen niet aan de diarree raken. Voer de moeder ook zo goed mogelijk maar mest haar vooral niet vet, dat gaat ten koste van de melkproductie. Laat de jongen zo lang mogelijk bij de moeder, in elk geval minstens 8 weken. Haal dan de best ontwikkelde jongen weg bij de moeder en laat de achterblijvers nog 3-4 weken zuigen. Dat is het beste wat je kunt doen om dit avontuur tot een goed einde te brengen. Succes ermee en hopelijk vergeet je niet ook nog genieten van het opgroeien van de kleintjes.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Rieneke1
8 jaar geleden
Waarom niet alle kleintjes langer bij de moeder laten Maarten?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat zou wel het beste zijn maar voor de voedster zijn 8 tot 10 jongen van 8 weken oud meestal een te zware belasting. Zijn het er 4 tot 6 dan kan je ze zonder meer 12 weken laten zuigen.
Rieneke1
8 jaar geleden
Bedankt Maarten. +

Andere antwoorden (1)

In elk geval naar binnen halen, niet alleen ineen vorstvrije maar liefst ook een verwarmde ruimte. Met voldoende voeding en verzorging zouden de jongen dan moeten kunnen overleven, al heb je kans dat je ze alsnog bij moet voeren omdat de moeder in slechte conditie is.

Het verhaal over het loslopen begrijp ik niet helemaal ; betekent dat dat ze door een wild konijn gedekt kan zijn ? Dan is de kans dat je de jongen ook niet handtam krijgt heel groot ; konijnen zijn toch echt wel doorgefokte, gedomesticeerde dieren, en wilde konijnen zijn dat absoluut niet. Grote kans dat die minimaal schuw en in het ergste geval vals kunnen worden.

Mocht je, of de jongen het overleven of niet, in de toekomst je konijn weer los willen laten lopen, laat haar dan in elk geval zo snel mogelijk steriliseren.