Onze kippen leggen al twee maanden geen eieren meer, hoe lang kan dit nog duren ?

is dit normaal ? wat kunnen we nog doen ? ze krijgen gebroken mais als eten , en groenafval van de keuken

8 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Alle kippen hebben een winterstop. En in het voorjaar gaan ze weer leggen, dat is natuurlijk gedrag. je kunt ze gewoon voedsel blijven geven en op een dag begint het weer: dagelijks een eitje!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Men kan ook wat legkorrels bijvoederen Dit kan helpen maar eens ze gestopt zijn duurt het een poosje eer ze terug beginnen. Legkorrels zijn in elke dierenvoedingszaak te koop.

Het beste antwoord

Ja dat is heel normaal dat kippen geen eieren leggen in de winter. De mijne zijn nu ook gestopt. Wind maart gaan ze weer leggen.
http://www.adopteereenkip.nl/content/een-hobbykip-houdt-de-winter-op-met-eieren-leggen-hoe-kan-het-dat-een-biologisch-legkip-de-w

Toegevoegd na 1 minuut:
wind = eind. dus eind maart gaan ze normaliter weer beginnen met eieren leggen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Kippen zijn minimaal 16 uur aaneengesloten licht nodig om een ei te produceren, is de daglicht lengte minder dan zullen ze stoppen met het leggen.

Dit zit van nature nog in de genen van een kip om te voorkomen dat er in een periode van kou en minder voedselaanbod nog kuikens geboren worden, die een minimale kans op overleving hebben.

Je kunt je kippen dus voor de gek houden door een timer op je lichtschakelaar te zetten en ze minimaal 16 uur licht per dag te geven.
Als je die met zomertijd op 06:00 uur tot 22:00 uur zet hoef je bij wintertijd niet te verzetten
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
16 uur daglicht als minimum lijkt me echt te veel. De wilde voorouder van de kip, het bankivahoen, is een bewoner van tropische gebieden waar de dagen het hele jaar korter dan 16 uur zijn. En als kippen in Nederland die eigenschap zouden hebben zou de legperiode zich beperken tot de periode eind mei tot eind juli. Kijk maar op http://www.weerstationuithoorn.nl/weer/daglengte.htm De min is trouwens niet van mij.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@maartenverrips
Hieronder stukje uit een artikel, de link verwijst naar het complete artikel: Zestig weken
Een legkip kan zo’n zestig weken lang eieren leggen. Om dit te bereiken is een speciaal lichtschema nodig. Van kuiken tot aan de puberteit - de eerste zestien weken - brengt een kip door in een opfokbedrijf. In de 5e week tot de 16e week krijgt het dier tien uur per dag licht. Daarna verhuist ze naar een legbedrijf waar het lichtschema wordt opgebouwd naar zestien uur per dag licht. Zodra de kip langere tijd licht krijgt, gaat ze eieren leggen. Ruis: ‘De daglichtlengte zorgt voor hormoonveranderingen waardoor o.a. haar voortplantingsorganen ontwikkelen en ze eieren gaat leggen.’
- See more at: http://www.dekennisvannu.nl/site/artikel/Licht-op-de-kip-en-het-ei/4515#sthash.Hdn8pkxc.dpuf http://www.dekennisvannu.nl/site/artikel/Licht-op-de-kip-en-het-ei/4515 Echter 16 uur is ook wat ik indertijd op school heb moeten leren. ( Kaderopleiding dierhouderij ) Ik zal niet zeggen dat minder licht niet voldoet, maar dieren zijn gevoelig voor een afnemende daglicht lengte, en op het moment dat je 16 uur licht hebt van ga je de lengte niet verkorten, tijdens de langste dag heb je 16 uur licht, en die hou je op die manier in stand Ik ben trouwens zeer benieuwd waarom ik de - wel heb gekregen, van wie vind ik dan minder belangrijk.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Gaat het hier misschien over kippen in professionele stallen bij pluimveehouders? Die worden natuurlijk zwaarder belast dan hobbymatig gehouden kippen. Zestig weken lijkt me rijkelijk kort voor de carriere van een legkip en de kippen waarmee ik ervaring heb (scharrelkippen op een boerenerf) legden heus al lang voor eind mei en hielden dat vaak jaren vol.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het gaat hier inderdaad om bedrijfsmatig gehouden kippen.
Echter ook voor een hobbymatig gehouden kip geldt vrijwel hetzelfde. Een kip legt in het eerste jaar de meeste eieren, in de rest van zn totale leven zal een kip totaal niet zoveel eieren meer leggen als in 't eerste jaar. Uitzonderingen daargelaten. Of je er dan soepkip van moet maken na een jaar dat moet ieder voor zich beslissen, maar rendabel zijn ze dan niet meer.