mogen grasparkieten paardensnoepjes?

Ik heb 2 hele leuke grasparkieten. Ook gaan wij vaak naar een bekende die paarden heeft. Wij nemen altijd een doos snoepjes mee. Nu kwam ik op het idee: parkieten zijn dol op knagen, paardensnoepjes zijn hard, geen toegevoegde ingrediënten, dus waarom niet aan de parkieten geven? En inderdaad, hij knaagt eraan. Maar nu vroeg ik mij af of het slecht is ofzo. Misschien dat ze de stukjes gewoon laten vallen net als bij hout.

Ingrediënten :

Tarwebloem
Maïs geexpandeerd
Wortelvlokken
Aardappelzetmeel gedroogt
Havermoutvlokken

Technologische voedingsmiddelen per kilo:

3750 mg sepioliet (E562)

Zie foto hoe ze eruit zien.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als er geen zaken in zitten die parkieten echt niet mogen eten, lijkt het me geen kwaad kunnen. Maar natuurlijk heb je wel kans dat je vogeltjes gaan hinniken!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er lijken geen schadelijke zaken in te zitten. Alleen de sepioliet is een beetje vreemde toevoeging. Dat is een mineraal waar je van alles mee kunt. (pijpen maken, kattenbakvulling, bouwmaterialen etc.) maar als toevoeging in dierenvoeding kende ik hem niet. Het is een soort kalk dus ik denk niet dat het kwaad kan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vraag eens aan een vogelarts/kenner, Hedwig Horst per mail.
http://users.telenet.be/Vogelpraktijk/
Mij geef ze altijd antwoorden als ik om hulp vraag per mail.

Antwoorden (1)

dit is niet aan te raden door de hoeveelheid zout wat er in paarde voeding zit. parkieten hebben een ander verhouding van zout en mineralen nodig. het is niet schadelijk voor hun, maar je kunt na veel gebruik schade aan de veren zien.