Mijn vrouwtjes parkiet zit zelden op haar nest waarom?

hey, mijn parkietjes hebben gister eitjes gekregen, alleen het vrouwtje zit maar zelden in het nest. De kooi staat wel lekker warm binnen in mijn kamer. heeft dat er wat mee te maken?
Ik durf niet zo goed in het nestje te gaan kijken omdat, ik dan bang ben om het nestje te verstoren.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

Ik neem aan dat je parkiet de eieren zelf gelegd heeft. Ze zal pas gaan broeden als ze al haar eieren gelegd heeft. Zo zorgt ze ervoor dat de eieren op dezelfde dag uitkomen. Het is dus normaal dat ze niet op het eerste ei zit te broeden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De meeste vogels beginnen pas te broeden vanaf het derde eitje.
Dat is eigenlijk maar beter ook, want als ze meteen beginnen met broeden komt het laatst gelegde eitje ook drie of vier dagen later uit en is de boreling te jong om het bij het voeden nog te redden tussen al die eerder uitgekomen broers en zusjes. :)

De natuur regelt dat geweldig mooi, de parkiet denkt daar niet bij na hoor!
Ivana
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De meeste vogels beginnen pas met broeden als hun legsel compleet of bijna compleet is. Mezen leggen wel tot 14 eieren en gaan dus niet al broeden als er 3 eieren gelegd zijn.
Ivana
8 jaar geleden
Alle kromsnavels die ik heb gekweekt begonnen bij het derde ei te broeden. Ook de bouks en de penanten. de grote kromsnavels dus. De kanaries eveneens.