hoe hou je een kreeft als huisdier??

ik krijg vandaag een kreeften maar hoe moet ik die verzorgen en eten geven ze kommen in een hele grote vaas maak je daar maar geen zorgen om maar beandwoord mijn vraag alsjeblieft snel!!!!!

Toegevoegd na 1 uur:
hoe hou je een rivierkreeft als huisdier en wat eten ze

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
7.1K

Antwoorden (3)

Kreeften worden bij voorkeur Detrivoren (Een detrivoor is een organisme dat leeft van dood organisch materiaal) genoemd al zijn nog steeds opportunistische omnivoren.­
Hierdoor zal de kreeft alles eten wat hij maar kan vinden, gezond voedsel of niet.­
Vandaar is het noodzakelijk dat de houder van de kreeft verantwoordelijk is voor het voeden, en op die manier de kreeft in leven te houden en hem gelukkig te houden.­

Kreeften eten voornamelijk van de bodem af, dus er moet gezorgd worden dat het voedsel voornamelijk op de bodem voor de kreeft klaar ligt.­

Eten mijn kreeften me planten op ?!­

Ze zullen zeker alle planten eruit graven en kapotmaken.­
Een goede manier om dit tegen te gaan is het slim om de kreeft eerst te laten wennen aan een kale bak( alleen zand/­grind hout en stenen) , en pas na een paar weken de planten erin te doen.­
Ze zullen dan hooguit er een keer in knippen met hun scharen maar meer niet.­
Als je een kreeft in een beplant aquarium zou doen, gaat de kreeft alles helemaal zelf inrichten en zal hij alles wat hem niet staat uit de grond trekken.­

Je kan fruit of groenten het in een glazen potje doen en het zo op de bodem krijgen.­
Het is altijd goed om de groenten en fruit even 3 minuten te laten koken om zo de slechte bacteriën eruit te halen, en het word slapjes waardoor de kreeft het makkelijker kan opeten.­
Harde groentes (wortel, aardappel, en pompoen) gaan al schimmelen in een bak voordat de kreeft het heeft aangeraakt.­
Daarvoor adviseer ik het blancheren(goed koken en daarna in koud water leggen)
fremar
8 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Plus
(mits het om de juiste kreeftsoort gaat)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zoet of zoutwater kreeften?
koud water of tropisch warm?
Een kreeft als huisdier in een grote vaas is einde van de kreeft.
Welke soort kreeft is het?
Een van het zoete water of een uit de zee?
Van koud water of tropisch?
Alles wat een kreeft eet, poept hij voor een groot deel weer uit.
Dus moet je een ingewikkeld systeem aanleggen om het water schoon te houden,zo als een eiwitafschuimer en een goede filter voor zoet of zout water.
Telkens weer water verversen en het juiste voer geven.
Soms kan je in een visrestaurant en aquarium zien met levende kreeft.
Ga een kijken hoe dat werkt.
Sommige viswinkels hebben ze ook.
Is het kreeft uit de Noordzee, dan zal je ook het water moeten gaan koelen.
Alles bij elkaar wel wat meer dan een flinke vaas.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Ook een plus. Al vrees ik dat de aanschaf van al die apparatuur voor de (niet goed voorbereidde) vragensteller al snel zonde van de investering zal blijken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hij ziet de dieren als speelgoed en zegt nog eens nadrukkelijk dat het wel een grote vaas is.
Hij kan ze nu maar beter opeten, dit wordt niets
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
De vraag straalt voor mij alles uit van een jong kind dat zijn of haar eerste huisdier krijgt. Verantwoordelijkheid moet je leren. Die kans moet je dan wel krijgen. Hopelijk zijn er ouders in de buurt die het e.e.a. in goede banen leiden.
Z512099
8 jaar geleden
Het kan best gaan om een dwergkreeft van zo'n 2 cm, zal dan niet veel eten aan zijn...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Duidelijk is in elk geval dat vraagsteller hier iets overkomt, en probeert daar het beste van te maken. Dat verdient in elk geval lof en steun.
Plus voor eddijst vanwege het advies om in de viswinkel te gaan kijken -- wie weet geven ze ook nog wel een zinvolle tip.
De andere antwoorden waren al vrij duidelijk.
Er zijn vele soorten kreeften.
Maar ik denk dat je het wel over een aquarium-kreeft zal hebben. Enkele soorten die veel gehouden worden zijn...

Cambarellus (vaak de oranje soort = CPO)
Heeft een bak nodig van minimaal 20 l (kleinste soorten). Liever van minimaal 30l ( iets grotere soorten).
Met water van zo'n 20 tot 26 graden.
ph van 6.5 tot 9 hardheid van 8 tot 18
Een gewone aqua-filter voldoet meestal.

Procambarus clarkii
minimaal op 60 cm voor een koppel 80 cm.
meestal is chloorloos kraanwater goed voor hen.
kan op kamertemperatuur ( van 5 tot 30 graden te houden )

Procambarus Alleni
Water van 16 tot 30 graden
Met een ph van 6 tot 8 en een GH tussen de 2 en 20 zijn ze niet moeilijk ivm de eisen aan het water.
filter wel nodig en regelmatig(er) water verversen. Kunnen gevoelig zijn voor vervuiling van het water.
Kan invasief worden dus nooit uitzetten.

Cherax (vele soorten )
Zo'n 100 l per koppel water is nodig.
Temperatuur ongeveer 23 - 26 graden. Sommige soorten kunnen vrij goed zelfs tegen terperatuur van 13 tot 30 graden.
Een ph van 6 - 8 en een GH groter dan 5

Zoals je wel ziet : Even vier soorten op een rijtje gezet.
En alle vier zijn ze anders.
Nu de eerste drie soorten zijn degene die je in aqua-winkels wel altijd tegenkomt. Dus zou ik denken dat het over een van deze soorten zal gaan.

Verder nog belangrijk
* genoeg verstopplaatsjes hebt. Twee per kreeft zijn nodig. Dus voor enkele kreeftjes heb je wel al snel vrij veel beplanting nodig om afgeschermde hoekjes te maken.
* ondergrond graag stenig ( of toch minimaal enkele stenen erin zetten ) want ze eten graag algen van stenen. Bezigheidstherapie. De meeste soorten hebben ook liever een donkere kleur, want dan kunnen ze hun eten beter zien liggen.
* Sommige soorten kunnen vlotjes bij vis, andere zijn minder lief. Dan kunnen er wel eens visjes verdwijnen.
* Voor het eten, de meeste soorten eten gekookte groenten. Ook fruit mag. Dat mag echter niet te lang blijven liggen. ( na enkele uur eruit halen anders krijg je te veel watervervuiling ) Maar regelmatig een blad(amandelboom of zo) erin zal ook geliefd zijn. Levend voer is voor sommige ook erg leuk. Denk dan maar aan rode muggenlarven of zo. Verder zijn er doosjes met speciaal kreeften-voerder.
Ik ben er ook vrij zeker van, dat ze ook dode visjes zullen opruimen.

Toegevoegd na 1 minuut:
beplanting nodig ~ inrichting. Buizen, kokosschelp ...