Waarom is mijn kat zeer agressief tegenover bezoek?

Het is een kater (gecastreerd) van 3,5 jaar oud, ik heb hem al sinds hij 2 maanden oud was. Met de huisgenoten gaat hij prima mee om, maar als er bezoek komt dan verandert hij totaal. Het maakt niet uit of het 1 persoon is of dat het meerdere zijn, hij blijft voor ze zitten en staart ze aan. Als ze langs hem moeten dan begint hij te blazen en slaat hij op hun voeten. Ik zet hem uiteindelijk in een andere kamer zodat hij alleen kan zijn, maar dan begint hij ook te blazen en te grommen, iets wat hij normaal nooit bij mij zou doen. Hetzelfde probleem ook bij de dierenarts, als ze hem moeten onderzoeken moet dat onder narcose. Ik snap dat dit te maken heeft met het afbakenen van zijn territorium, maar dit is zeer vervelend en het lijkt me alsof er iets mis is met hem. Als we op vakantie willen is dat al helemaal een probleem, niemand wilt voor hem zorgen dus elke keer moet iemand thuis blijven om op hem te letten.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.7K
Rieneke1
8 jaar geleden
Afbakenen van het territorium? Welnee. Heb je de vervoersbox gewoon in de kamer staan, met een zacht lapje erin?
Dat scheelt stress als je naar de dierenarts moet. Voor de gang naar de dierenarts wat feliway in de box spuiten scheelt ook al weer wat.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Heeft ie dat altijd al gedaan? Ik vind het wel vrij apart gedrag. Alle katten die ik ken, gaan of hun eigen gang (verstoppen, hoog op de kast even de boel aanzien, eerst verstoppen en tevoorschijn komen als het bekend bezoek blijkt te zijn, of gewoon doorgaan met waar ze mee bezig waren - meestal slapen) of komen de visite besnuffelen en eventueel verleiden. Zijn er wel voldoende veilige plekken in de kamer en in huis, dus kan de kat zelf naar een andere ruimte weg van het bezoek, en zijn er vooral ook hoge plekken waar hij veilig zit, maar het wél kan overzien allemaal? Katten zoeken de confrontatie over het algemeen niet op namelijk, maar doen juist hun best die te vermijden.
Rieneke1
8 jaar geleden
Ik heb het toch wel eerder gezien Lies. Een poes die alleen binnen zat en zich rot verveelde.
Ik kon het pand alleen betreden met propjes folie in mijn zakken, die ik wegschoot zodat zij er achteraan kon rennen, en ik naar binnen kon.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@rieneke1 Ja er zit altijd een dekentje waar hij vaker op ligt in zijn vervoerbox. Ook heeft hij plekken waar hij kan verstoppen als er wat zou gebeuren. Heb zelf nooit van feliway gehoord maar ik ga dat even navragen bij de dierenarts/dierenwinkel. @lies12 Ja dat doet hij altijd al sinds hij een paar maanden oud was. Mijn kat gaat langs ze heen en weer lopen en blijft precies voor hun zitten en staart ze aan, wat ons bezoek heel ongemakkelijk maakt. Hij gaat totaal niet uit de weg en begint te blazen of te slaan. Ik moet hem per se opsluiten in een andere kamer zodat hij even weg is en wij geen last van hem hebben.
Erna55
8 jaar geleden
Is het een binnenpoes ?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@erna55 Ja, nog nooit buiten geweest ook nooit gewild (vanwege zijn castratie denk ik).
Erna55
8 jaar geleden
Katten die altijd binnen zijn kunnen agressief gedrag vertonen.
Een binnenkat kan vaak zijn energie niet kwijt.
De "kattenfluisteraar" geeft tips hoe een binnenkat zijn instinctieve gedrag via spelen kan uiten.
Daarna zijn ze minder agressief.
Erna55
8 jaar geleden
http://www.pawsome.nl/de-leukste-katten-tv-shows/
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@erna55 Handig! Ik ga even de filmpjes bekijken en hopelijk kan ik er wat aan doen. Bedankt.

Antwoorden (2)

Om te beginnen heb je een grote kans op gedragsproblemen op latere leeftijd als je een katje zo vroeg bij moeder en nestgenootjes vandaan haalt.
Kan zo'n kleintje minstens 12, maar liever nog 15 weken in het nest blijven, dan krijgt het kans evenwichtig op te groeien.
Voor nu is het een goed idee om de kat eens grondig door de dierenarts te laten onderzoeken, om een medische reden uit te sluiten.
Verder vraag ik me af of er meer redenen zijn dat deze kat zo gefrustreerd reageert.
Is het een binnenkat die altijd alleen heeft geleefd?
Als dat zo is, dan zal je deze kat alternatieven voor het buiten zijn moeten bieden, want verveling, frustratie, en daaruit volgend probleemgedrag liggen op de loer.
Zorg dat het beestje veel ruimte heeft, met veel uitkijk en verstopplekjes.
Speel dagelijks meermaals met het beestje.
Laat hem zijn eten verdienen dmv voerpuzzels, verstopspelletjes en dergelijke.

Wat het bezoek betreft: verplicht de kat niet in de buurt van het bezoek te zijn, maar laat hem zijn eigen plan trekken.
Zeg het bezoek ook de kat met rust te laten, en het beestje zeker niet te plagen.
Rieneke1
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hij was nou eenmaal 8 weken oud toen de kittens werden uitgedeeld, hij gedraagt zich altijd al zo het is niet iets nieuws. Hij was een half jaar oud toen ie werd gecastreerd, zelfs toen had hij de dierenarts aangevallen. De kat komt niet buiten, hij is bang om naar buiten te gaan. Thuis heeft hij speeltjes en speelt hij dagelijks ermee, ook liggen er brokjes hier en daar. Hij heeft veel plekken om te verstoppen, doet ie af en toe wel eens. Het probleem met bezoek is dat hij zelf bij hun blijft zitten, niet dat wij hem daar naartoe sturen. Hij wilt dan ook niet weg als ze er zijn, het bezoek vraagt ons om hem weg te doen omdat hij zich zo vervelend gedraagt. Toen we laatst bij de dierenarts waren vertelden ze me dat hij zich zo gedraagt omdat hij hen niet kent.
Rieneke1
8 jaar geleden
Gedane zaken nemen geen keer, dat begrijp ik, maar voor mensen die dit lezen en overwegen een kitten te nemen, is een waarschuwing toch wel op z'n plaats. Zoals gezegd moet je het beestje goed bezig houden: dus oa actief met de kat spelen: dat er speeltjes liggen is minder interessant. Jammer dat je er geen broertje bij hebt genomen toendertijd, maar ook dat is mosterd na de maaltijd. Voorlopig heb je enkele suggesties waar je mee vooruit kan.
Voor nu zou ik de kat maar even apart zetten als je bezoek verwacht.
Het is nieuw voor de kat, en kan als vijand worden aanschouwd, zoals huisgenoten waren er altijd al. het is misschien een idee om de bezoekers een snoepje voor de kat mee te geven, zodat het bezoek als vriend wordt gezien. Hier was pas een aflevering over bij beestengeluk op sbs6.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat is een hele goede tip. Misschien kan ik hem ook op deze manier laten wennen aan de kattenoppas die op hem gaat letten aankomende zomer. Bedankt!
Ivana
8 jaar geleden
Ik ben erg bang dat als de visite het snoepje wil aanreiken, de kat haar nagels uitslaat. Oppassen dus!
Rieneke1
8 jaar geleden
Juist Ivana, plus je neemt de oorzaak niet weg.
Een kat die gefrustreerd is door verveling knapt echt niet op van een snoepje.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Heb laatst een kattensnoepje gegeven aan een vriendin en zij heeft het weer even later aan hem gegeven. Hij heeft het netjes opgegeten en uiteindelijk kwam hij zelf kopjes geven aan haar. Mijn kat blijkt gewoon een bangerik te zijn.