Hoelang duurt het voordat een cavia depressief wordt?

Hallo
Ik had twee cavias maar helaas is er één gestorven,Maar nu zit ik met het probleem dag hij aleen is en ik denk dat hij nu al depressief geraakt,Ik ben van plan om er nog één te kopen zodat hij niet aleen zit,Maar hoelang zou het kunnen duren voordat hij depressief word of getraumatiseerd?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Psychische aandoeningen zal een cavia niet snel oplopen. Wel zijn het groepsdieren die zich onveilig voelen als ze geen gezelschap hebben. Van wie is voor hen niet belangrijk, vooropgesteld dat je geen twee beertjes bij elkaar houdt. Schaf dus zo snel mogelijk een nieuwe cavia aan, dan hoef je niet te vrezen voor depressiviteit.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ok bedankt voor het antwoord,Ik had al snel gemerkt dat hij snel wegkroop en niet op zijn gemak was sinds de dood van de andere cavia,hij eet ook minder en drinkt ook minder.Ik hoop bij een aanschaf van een nieuw maatje dat het wel zal beteren
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Drinkt en eet hij minder, of komt het omdat er nog maar ééntje gaat eten en er zo meer overblijft?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
nee niet echt ik heb het voedsel nu een beetje aangepast omdat hij nu alleen is

Andere antwoorden (1)

Men maakt vaak fouten door dieren met mensen te vergelijken. Je mag je eigen gedachten niet projecteren op het dier. Zij hebben geen emoties (als ze die al hebben) zoals mensen. Als het beestje een ander gedrag vertoont, is dat enkel omdat er nu een omgeving is geschapen dat voor het dier wat anders en niet gekend is. Het lijkt wel eens op treurgedrag, maar dat is het niet. Na een korte tijd is het weer gewend aan de nieuwe leefwereld. Als je er dan later een ander cavia bij zou plaatsen, krijg je weer ander gedrag. Misschien wordt er wel gevochten (territoriumbewaking).
Cavias, zijn dieren die meestal in groep leven, maar dat zijn muizen, konijntjes en andere dieren eveneens. Zij worden vaak ook alleen gehouden. Zorg er echter voor dat ze zich nooit vervelen (in de natuur zijn ze héél de dag in de weer om voedsel te vergaren). Niets belet echter om er een nieuwe bij te plaatsen, als jij daar tevreden mee bent.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor de reactie !
ik denk toch dat het het beste is als ik een andere cavia er bij zet van ongeveer dezelfde leeftijd
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mag je zeker doen, dit is zelfs beter dan het alleen laten zitten. Je moet je echter geen zorgen maken dat het beestje depressief zal worden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er word veel onderzoek gedaan naar emotie bij dieren lees maar eens onderzoek verslagen van Jaak Panksepp
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@fader: dieren hebben geen emoties volgens jou veronderstelling? Wat dacht je van olifanten die in grote kuddes leven en dagenlang kunnen rouwen om een dood kalf van 1 van de moeders. Hoe zie jij dit dan?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Natuurlijk wordt er nog onderzoek gedaan, men weet het nog steeds niet zeker...
In mijn antwoord staat duidelijk: "Zij hebben geen emoties (als ze die al hebben) zoals mensen". Ik ontken dus niet dat zij emoties hebben, maar zeg op zijn minst dat die anders zijn. Er zijn héél veel dieren, ook intelligentere soorten. Meestal leven deze laatste langer (véél langer dan een cavia) en hebben zij de kans om allerlei zaken te ontwikkelen, ook emoties.
En ik herhaal nog eens, de grote fout die veel te vaak wordt gemaakt is het eigen gevoel te projecteren naar het dier toe, dat vaak leidt tot het verkeerd behandelen van het dier.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@azalaia, Had je dit al gelezen?
http://dier-en-natuur.infonu.nl/diversen/113113-hoe-emotioneel-zijn-dieren.html