Kunnen er ui eieren met een dubbelle dooier ook 2 kuikentjes komnen?

Een soort 2ling kuikentje dus, ik heb er nooit over gehoord maar zou het mogelijk zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

In theorie zou je denken dat dat moeten kunnen, mits het ei bevrucht is. In wezen is de dooier het eerste wat om de kiemcel van het ei wordt 'gemaakt' ,dus twee dooiers zou in theorie twee kuikens kunnen betekenen.

In de praktijk echter is er in een ei geen ruimte voor twee kuikens. Ze zullen dus in de praktijk vermoedelijk beide voregtijdig overlijden. In tegenstelling tot de baarmoeder van een zoogdier, zit er in de schaalvan een ei geen enkele rek, en een dubbeldooier is wel iets maar niet veel ruimer dan een normaal ei. Bovendien is er maar eiwit voor één kuiken aanwezig.

Dus hoe leuk het ook lijkt, tweelingkuikentjes komen niet voor. Althans, geen eeneiige - of juist geen twee-eiige. Als de kiem deelt VOOR het afvormen van het ei, zou je twee eieren met gelijk genetisch materiaal hebben. Dan zijn het wel tweelingen, maarja, merk dat maar eens op met het blote oog. Maar kuikentjes kruipen dus nooit levend met zijn tweeen uit 1 ei.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1

Andere antwoorden (1)

Soms komen twee eicellen(dooiers) tegelijk vrij in de eileider van de hen. Zo'n ei heet een dubbel-dooier. Een dergelijk ei zal, als het wordt uitgebroed, nooit twee gezonde kuikens kunnen bevatten.