welke stoffen hebben bomen nodig waar paarden onder staan i.v.m. urine?

we denken dat we kalk moeten strooien

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (2)

Als je het precies wilt weten moet je een grondmonster nemen en naar het BLGGxpertus of een ander laboratorium sturen. Daar kunnen ze precies bepalen welke mineralen te laag zijn, en toegevoegd moeten worden.

Over het algemeen kan kalk strooien geen kwaad, maar je weet nooit hoeveel, als je niet onderzoekt
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat ligt heel aan de soort bomen.
Er zijn bomen die het prima doen op gewone paardenmest. Op zich kan kalk strooien voor de meeste bodems geen kwaad. Het ligt wel aan waar je precies woont. Kalk op zich kan de bodem behoorlijk verzuren. In sommige agrarische gebieden is de grond al heel erg zuur.
Urine werkt voor de grond als een soort over bemesting. Kijk maar eens wanneer een paard op 1 plaats een plas doet. Het gras gaat in het midden dood en begint aan de randen als een idioot te groeien. Het gras aan de rand benut de stoffen in de urine als een soort groei bemester. Het gras in het midden komt wel weer op, maar het duurt wel een tijdje. Als je een paard hebt wat steeds op 1 plaats zijn blaas leegt gaat het gras gewoon dood en kan er ook een tijd niets op groeien.
De urine onder de bomen zal maar met moeite de wortels kunnen bereiken. Wanneer het stevig regent zal het uiteindelijk wel in de grond doordringen en bij de wortels komen. Het is vaak zo dat, wanneer je de top uit een boom/struik haalt, hij qua breedte zal toenemen en zijn wortels verder de grond in zal laten groeien. Dan duurt het natuurlijk langer voordat de urine en regen de wortels bereikt.
Er kunnen wel vreemde dingen gebeuren met de schors van bomen wanneer daar herhaaldelijk urine tegenaan komt. Het verkleurt, vergaat en valt er vervolgens vanaf. Maar als de boom verder dik en sterk genoeg is zal hij er niet van omvallen.
Het enige wat erop zit: determinatie van de boomsoorten en er evt. een deskunige bij halen.
Denk er ook aan dat niet alle soorten van bemesting, kalk, of kiezerit geschikt zijn om meteen paarden overheen te laten lopen. D.w.z. dat het de spijsvertering van het paard negatief kan beïnvloeden. Je zult er dus rekening mee moeten houden dat er voor bepaalde stoffen een wachttijd aan vast zit voordat het paard er weer mag grazen.