Hoe kan ik het best een hond uitlaten?

Hallo mensen,

Ik loop met mijn hond altijd in het bos ( 30 min) het zelfde stukje met als hoogte punt een hondenzwemplas. Is het voor een hond vervelend om iedere x hetzelfde stukje te lopen?

Mvg, toon

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Menig hond heeft het slechter dan bij jou... Wellicht kun je proberen spelletjes in de bouwen tijdens de wandeling zoals apporteren of speuren
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het heeft ook te maken met het ras trouwens. Sommige honden moeten fysiek bezig zijn en andere met hun kop (door bijv. speuren)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zo drie A vier per dag . Dus regelmatig . Zo dat de hond weet waar hij aan toe is . Niet vlak na het eten ( Vd hond ) of het moet rustig zijn . Een vast traject is niks mis mee. Wat al door mooie antwoorden opgemerkt het ras en het karakter en vooral de fysieke mogelijkheden van een hond . Een Frans bulletje houd het na 10 min stevig stappen voor gezien terwijl een gezonde retriever dan pas opgang komt . Let op je hond hoe het gaat ook bij hogere buiten temperaturen iets minder snel lopen of wat korter . En altijd na de wandeling pootjes schoon en een bakje water en tijdens de wandeling de boelopruimen zodat mijn pootjes ook schoon blijven .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Onze vorige labrador vond het fijn (liep voor je uit) als je altijd hetzelfde rondje liep van ongeveer 15 a 20 minuten. Maar de huidige (een vrouwtje xD) wil het liefst elke keer een andere kant (anders gaat tegenstribbelen, zitten etc.) Doet ze nu minder, maar het verschilt denk ik per hond.
Z512099
8 jaar geleden
Een plus van mij, omdat je je zoiets afvraagt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Honden zijn net als vrijwel alle dieren, gewoontedieren. Het zijn de baasjes, die hun hond als medemens in plaats van mededier beschouwen, die menen dat hun hond net als zij behoefte heeft aan afwisseling. Er is geen enkel bezwaar tegen het elke dag dezelfde route met je hond te lopen.

Antwoorden (4)

Ik denk dat het voor een hond helemaal niet vervelend is om elke keer hetzelfde rondje te lopen. Uit ervaring spreek ik van een hondje wat blij voorop loopt, heel regelmatig hetzelfde rondje. Hij weet wat hij kan verwachten, waar hij los mag en waar hij weer bij de baas moet komen.
Afwisseling kan natuurlijk leuk zijn, maar volgens mij geen must.
Wel is het voor de meeste honden belangrijk af en toe een echt lange wandeling te maken, zodat even alle energie eruit kan. Dit is ook onder andere afhankelijk van het ras
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ivana
8 jaar geleden
Een hond heeft ook hersens. Als je constant het zelfde rondje loopt stompen zijn hersenen af. Je moet een hond ook altijd (zo veel mogelijk) zijn eigen problemen laten oplossen. Daar worden ze blij van. Iedere hond heeft in meer of mindere mate probleemoplossend vermogen. Gebruikt hij dat niet, dan slaapt hij geestelijk in.
Wat fijn voor jouw hond, dat je deze vraag stelt!
Het is niet goed, helemaal niet goed om iedere dag hetzelfde blokje om, straatje heen en weer of zoals in jouw geval dezelfde route te lopen.

Wat het in jouw geval minder beroerd voor "woef" maakt is dat er een hoogtepunt is van zwemmen/spelen met andere honden in het water[!] en ook heel belangrijk : je loopt in het bos ... met alle bijzondere luchtjes die daar te vinden zijn!

Kan het slechter : absoluut, menig hondje mag zich gelukkig prijzen als ze zo'n wandeling mogen maken elke dag...

Kan het beter : ja, niet iedere dag dezelfde wandeling. Is er een andere route naar het bos en vervolgens in het bos? dat zou fijn zijn. Ook zou je af en toe "gewoon" een alternatieve wandeling [ hele andere kant op ] kunnen maken. Is interessanter voor de hond, geeft meer informatie [neus] en dus meer afleiding. Afleiding is prima, steeds hetzelfde "dodelijk" saai.

Een en ander is ook afhankelijk van leeftijd / ras.
Een 8 jarige chiuhuahua heeft andere behoeften dan een 2 jarige boxer / herder ;-))

Toegevoegd na 1 minuut:
Mijn eigen hond vond het heerlijk om te rennen door weilanden en slootje te springen, ging meestal goed :-))
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
jodyenboyke
8 jaar geleden
+
Ivana
8 jaar geleden
Super PLUS. Het enig juiste antwoord. :))))
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hoe weet je dat een hond behoefte heeft aan afwisseling bij zijn wandelingetjes? Hoe weet je dat een hond wel of geen gewoontedier is? Heb je een bron of is het jouw eigen idee over wat wel of niet goed is voor een hond?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt plussers!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Kruidenvrouwtje : Er zijn heel veel dingen die ik weet [meer mensen hebben dat trouwens], daar hoef/kan ik geen bron voor [te] leveren, dat heet [levens-] ervaring.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+ Goed verwoord!
Ivana
8 jaar geleden
@kruidenvrouwtje: Een hond is net als een klein kind in ontwikkeling. Ze hebben hersens. En al zijn die niet van dezelfde kwaliteit als de onze, ze kunnen wel ontwikkeld worden, of afgestompt. Een hond is een jachtdier, grote of kleine hond maakt niet uit. De neus bij een hond is zijn belangrijkste hulpmiddel bij het vergaren van indrukken, daar horen nieuwe sporen bij. Nieuwe sporen vind je op nieuwe routes. Jodokus hoeft geen bronnen te melden, de anderhalf miljoen hondenbezitters in Nederland zouden dit allemaal moeten weten voordat ze zich een hond zouden veroorloven.
Bovendien heeft een hond méér nodig dan 30 minuten looptijd. 3 Maal zo veel zou beter zijn. 23 en een half uur wachten op een armzalig rondje is een marteling voor iedere hond. Dat veroorzaakt blaffen, vernielen en ander soort agressie. Kruidenvrouwtje, lees eens een behoorlijk boek over 'het wezen hond' en je geeft positievere reacties.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Ivana : Dank je wel voor deze reactie! ~ met zeer nuttige informatie.
Z512099
8 jaar geleden
Een puntje van mij, het beste antwoord.
Nee, tuurlijk niet! Ze zijn al lang blij dat je ze uitlaat. Wat voor hond is het? Kleine hondjes hoef je maar 5 t/m 15 minuutjes uit te laten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
jodyenboyke
8 jaar geleden
Elke hond heeft afwisseling nodig, en ook kleine hondjes hebben behoefte aan langere (snuffel)wandelingen. Het is jarenlang de gewoonte geweest dat honden zich maar moesten schikken naar de mens, gelukkig weten we inmiddels beter en zorgen we dat de hond, echt hond kan zijn. Dus moeten hij zijn neus, ogen en oren kunnen gebruiken, daar wordt ie geestelijk voldaan van. Loopafstand is van minder belang.
Ivana
8 jaar geleden
Jodyenboyke: PLUS
Wat hebben mensen toch een slecht idee over de behoeften van een hond.
Ik sluit mij grotendeels aan bij het antwoord van Jodokus. Jarenlang moesten honden zich maar aanpassen aan de mensenwereld, en die wordt steeds drukker en stressvoller. Inmiddels is er gelukkig meer aandacht, voor wat de hond echt nodig heeft. Geestelijke uitdaging, verrijking. Je zult merken dat je hond het heerlijk vindt, om eens ergens anders nieuwe indrukken op te doen, andere geuren e.d.
Persoonlijk vindt ik het zelf ook niet leuk om elke dag hetzelfde rondje te doen, dus gaan wij elke dag ergens anders lopen. Of naar het bos, of naar het parkje in de buurt, of naar het water. Zoekspelletjes vinden de meeste honden ook geweldig(snoepjes in en rond de boom zoeken bijv.) Dit heeft dus niets te maken met ras of grootte van de hond.
jodyenboyke
8 jaar geleden
Ivana
8 jaar geleden
PLUS
Z512099
8 jaar geleden
+, allemaal waar.
Ivana
8 jaar geleden
Trouwens, menselijke hersenen stompen ook af als de mens alsmaar in de tredmolen van eenzelfde route zit. Ik zie hier in mijn omgeving mensen die iedere dag het zelfde rondje op het zelfde uur met de zelfde kennissen lopen. Onder het mom van' dan kunnen de honden lekker samen spelen' wordt er dan niet meer naar ze omgekeken. Na drie eendere rondjes (totaal een kleine 30 minuten) gaan ze allemaal weer huiswaarts. Hier ril ik van. De kans om een band met je hond op te bouwen, een spannend spel met je hond te spelen of de hondenneus nieuwe geuren te laten ontdekken ontbreekt hierbij totaal.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@jodyenboyke Plus +
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Ivana : Ook een plus! Voor weer een goede en zeker leerzame reactie.