Sluierstaart ligt op de grond wat te doen ?

Ik heb al 4 jaar een sluierstaart / telescoopoog maar sinds vanochtend ligt hij op de bodem ondersteboven kan iemand me helpen

Toegevoegd na 3 uur:
De vis wil wegzwemmen alleen verliest zijn evenwicht

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.4K
jc54
8 jaar geleden
Ik wil je best wel helpen, maat waar moet ik dan zijn?
Probeer jouw visje eens voorzichtig aan te stoten met een breinaald of iets anders.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ik denk dat hij stervende is
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik zou hem voorzichtig oppakken en omdraaien, maar niet uit het water halen. Kijk wat hij doet, als hij weer in gewone positie in het water is. Zakt hij weer, dat is geen probleem, draait hij zich weer ondersteboven, dan is de kans zeer groot dat hij dit niet overleeft.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
genoeg zuurstof in het water? anders klein deel van het water vervangen door vers water
Erna55
8 jaar geleden
Een sluierstaart doet het 't best bij een watertemperatuur van 20 tot 25 graden.
Het kan zijn dat het water nu te warm is. Haal 1/3 water uit de bak en doe er voorzichtig, scheutje voor scheutje wat vers water in.
Warmer water bevat ook minder zuurstof. Door verversen breng je meer zuurstof in de bak/kom.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Door zuurstof tekort gaan vissen naar de oppervlakte, sneller ademen en lucht happen. Dus nooit op zijn kop op de bodem liggen.

Het beste antwoord

Helaas kan je niets doen, de vis is aan het dood gaan.
Door een ontsteking in zijn darmen, ontstaat daarin gassen, hierdoor krijgt hij een drijfvermogen en gaat op zijn kop liggen, later ook vaak drijven.
Mogelijk is het water wat warmer geworden dan normaal.
Of je filter is te klein/ smerig.
Niet op tijd water ververst.
Ook is de telescoop oog een kwetsbaar soort. ( niet sterk).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je sluierstaart niet de enige vis in je aquarium is en de rest mankeert niets is hij waarschijnlijk stervende en kan je niets doen. Zit hij alleen, kijk dan of de bak misschien te warm staat. Hoe warmer het water hoe minder zuurstof. Zet dan direct de luchtpomp aan of zet je vis in een bak met koeler water. Niet meteen in ijswater, die overgang is te abrupt!