Van mijn twee katten is er 1 overleden (broertjes), doe ik er verstandig aan er een kitten bij te nemen?

De kat die nog over is vertoond nu het volgende gedrag:
Loopt continue achter me aan.
Slaapt redelijk veel.
Zeer speels.
Miauwt dat hij naar buiten wil (was buiten kat, hou hem nu binnen omdat zijn broertje is aangereden en aan de verwondingen is overleden.).
Eet gedrag is verstoord. Eet minder dan voorheen.

Wat is handig? Weer naar buiten doen? Nieuwe kat aanschaffen als maatje voor hem?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (2)

Dit is een moeilijke periode voor je overgebleven katje.
Niet alleen mag hij niet meer naar buiten zoals hij voorheen wel gewend was, maar ook is zijn b roertje plotseling weggevallen.
Klopt het dat de twee broertjes maatjes waren? Heeft de overgebleven kat zijn overleden broertje nog kunnen zien?

Wat het buiten laten betreft, beter had je ze er nooit aan gewend, maar dat is nu mosterd na de maaltijd helaas.
Als het enigszins mogelijk is, zet je tuin dan zsm af, zodat hij veilig naar buiten kan.
Entertain het katje, en leid hem af door veel met hem te spelen, meerdere malen per dag.

Wat betreft een nieuw kitten: het klinkt of de katjes maatjes waren, en of de overgebleven kat het verlies nog volop aan het verwerken is.
Gun het beestje deze verwerkingstijd, en voeg geen nieuwe stress in de vorm van een kitten toe.

Een nieuw maatje is zeker een goed idee, al helemaal voor een binnenkat, maar overhaast niets. Wacht tot je katje het verlies verwerkt heeft: dit kan in sommige gevallen wel een half jaar duren.
Rieneke1
8 jaar geleden
Kat buiten laten!

Een kat die het gewend is buiten te mogen, dan plots binnen opsluiten... Ocharme...
Je kan alleen maar hopen dat het hem ook niet overkomt, maar hem nu plots binnen opsluiten is echt enorm zielig.

Nieuwe kat... Kan goed gaan, kan minder goed gaan - hangt van de kat af. Niet alle katten worden maatjes.