Moet ik de vreemde kat weghouden of niet?

Wij hebben sinds een jaar een kater uit het asiel. Hij gaat naar buiten als wij hem eruit laten of als de deur bij mooi weer open staat. Sinds een tijdje hangt er steeds een andere kat bij hem rond. In het begin zat de andere kat alleen maar helemaal aan de andere kant van de tuin naar onze kat te kijken maar hij komt steeds dichterbij en de laatste dagen zie ik hem ook wel eens binnen. Hij eet ook uit de bakjes van onze kat. Onze kater is een manx en heeft geen staart. Ik kan ondertussen zijn gemoedstoestand zonder staart best goed aflezen maar de verhouding tussen onze kat en de buurtkat kan ik niet peilen. Ze roepen op elkaar als de ander niet in de buurt is (geen gewoon miauwen, echt roepen) en ze lopen elkaar overal achterna, vooral de buurkat achter onze kater geloof ik. Wat is nou verstandig om te doen? Vreemde kat uit huis wegjagen of is het een leuk vriendje voor onze kater?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Het beste antwoord

Een binnendringende kat kan enorm veel stress opleveren, en moet dus in de meeste gevallen vermeden worden.
Het komt echter ook wel voor dat katten elkaar spontaan aardig vinden, en dat is natuurlijk niet iets om te ontmoedigen, al helemaal niet voor een alleen levende kat.
Het is zo van een afstand moeilijk te beoordelen, maar ze blazen of grommen niet naar elkaar? Lopen ze ontspannen achter elkaar aan, met rustige ontspannen houding van de staart en oren?
Zo ja, dan lijkt het erop dat ze elkaar wel mogen, en zou ik ze hun gang laten gaan.

Als katten echt dikke vriendschap hebben gesloten, dan zie je ze vaak ontspannen zitten of liggen binnen een meter van elkaar. Ook likken ze elkaar en wrijven de flanken langs elkaar. Soms stoeien ze ook, maar dit onderscheidt zich van vechten doordat ze er geen geluid bij maken.
Rieneke1
8 jaar geleden
Rieneke1
8 jaar geleden
Het klinkt onschuldig, en zal dat ook wel zijn.
Zolang de situatie binnen ook ontspannen is zou ik er geen probleem van maken, tenzij je de kat liever niet in huis hebt. Je zou dan een kattenluikje op chip kunnen installeren, en het contact tussen de twee tot buiten kunnen beperken. Weet je van wie de andere kat is? Dan zou je wellicht even kunnen gaan informeren of het beestje niet op speciaal dieet staat.
Rieneke1
8 jaar geleden
Oh sorry, je hebt geen luikje zie ik, dus dat is niet van toepassing.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Even praktisch gesproken: het lijkt me sowieso als mens al onmogelijk het territorium van je kat te verdedigen. Je hebt de tijd, het postuur en de behendigheid gewoonweg niet.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Ik bedoel, wanneer je de twee van elkaar wil scheiden dan kan dat alleen door jouw kat in een ren te houden en zo te voorkomen dat de andere kat bij jouw kat kan komen.
Wil je dat niet, dan zal jouw kat in de praktijk toch echt haar eigen territorium moeten verdedigen. Maar wanneer ze gewoon vriendjes zijn, zoals jij beschrijft, dan is het hele verdedigen natuurlijk niet eens aan de orde. :-)
Rieneke1
8 jaar geleden
Oze, uit je huis kan je een vreemde kat natuurlijk altijd weren, dmv een kattenluikje op chip.
Bij terrorisme in de tuin bewijst een emmer water toch wel goede diensten: op den duur zal de indringer toch niet meer zo enthousiast komen buurten, al kan je het ongewenste bezoek daar nooit 100% voorkomen.