Mijn kitten is geobsedeerd door eten, hoe leer ik dit af?

Ik heb een kitten (kater) van 13 weken oud. Vanaf het moment dat hij bij mij woont is hij geobsedeerd door eten. ALLES en dan ook ALLES wat ik eet, moet hij ook hebben. Als ik kook springt hij op het fornuis, hoe ik hem ook straf, niets werkt (plantenspuit, boos worden, tik op de neus, nekvel pakken). Zelfs de dierenarts weet niet wat ik moet doen. En als ik hem in de gang zet als ik ga eten, lijkt het net alsof hij vermoord wordt zo hard miauwt hij.
Ik heb zelfs geprobeerd hem voor mij eten te geven, of tegelijk of erna, maar niets helpt. Graag hoor ik wat tips van jullie. Vooral omdat consequent blijven niet werk, hij vliegt het eten gewoon aan, wat er ook gebeurd.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.7K

Antwoorden (2)

Kittens die te vroeg (voor 15 weken) uit het nest zijn gehaald, zijn eerder geneigd schrokgedrag te vertonen.

Wat betreft dit kitten: kittens moeten hoogwaardig eten krijgen zoveel ze willen.
Volwassen katten moeten ten alle tijde toegang hebben tot eten, maar voor een kitten geldt dit al helemaal.
Een kat die bijvoorbeeld 2x daags eten krijgt, lijdt 18 uur honger.
Dit is ongezond en geeft enorm veel stress.
Voor een kitten in de groei is dit helemaal funest.
Rieneke1
8 jaar geleden
Gradenko
een jaar geleden
Ik denk toch dat je nog even wat onderzoek moet doen.
Kittens mogen volgens veel sites en ook de verpakkingen van de fabrikanten NIET zoveel ze maar willen. Als je het precies wilt uitrekenen, kijk dan hier: https://www.catmoneo.nl/hoeveel-gram-voer-kitten/
Rieneke1
een jaar geleden
@Gradenko, Wellicht dit artikel eens lezen? https://icatcare.org/the-evidence-for-frequent-feeding-of-cats-to-promote-positive-welfare/
Zorg dat hij ook een deel krijgt van het eten. Maar jij bent de baas en hebt het eten verzameld en gekocht, dus jij eet het eerste. En als iets over is en dat is er altijd dan krijgt je kitten pas te eten. En wees op een kattenmanier boos als je kitten al je eten zit voor dat jij iets gegeten hebt. Jammer genoeg heb je een kitten die nog moet leren om te delen.

Als niets helpt, dan zou ik op bezoek gaan waar ze een volwassen kat(ten) hebben die niet zo van het delen zijn en laat daar je kitten, daar maar zich misdragen, dan leert je kitten het wel af. Volwassen katten weten wel hoever ze kunnen gaan met een kitten en een kras op zijn neus of een eerste gevecht overleeft je kitten beste wel. Alleen als wij mensen een kat bijten of krabben is het dieren mishandeling als een kat het bij een andere kat doet, dan is het opvoeding of natuurlijk gedrag :)

En katten moeten leren van andere katten. En een kat die niet regelmatig geen andere katten ziet zal vreemd gedrag gaan vertonen.