Hoe raakt een ruivende kat het meeste haren kwijt, met één goede borstelbeurt of met één goede wasbeurt?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Het beste antwoord

Wassen moet je sowieso niet doen, los van de stress voor de kat is dat niet bevorderlijk voor een goed functioneren van de huid.
Met een goede borstelbeurt raakt de kat veel haren kwijt, goeddeels omdat je er ook veel haren uitborstelt die nog niet aan uitvallen toe zijn.
Borstelen houdt de kat in een kunstmatige rui.
Op de lange termijn is het veel beter niet te borstelen, tenzij de kat duidelijk hulp nodig heeft bij de verzorging. Dat is bijvoorbeeld het geval bij oudere katten met artrose, of te dikke katten die niet meer overal bij kunnen. In die gevallen kan je voorzichtig plaatselijk borstelen.

Voor de goede orde: dit verhaal gaat op voor kortharige katten.

Toegevoegd na 21 minuten:
Geef katten in de rui soft malt pasta: vooral die van Gimpet wordt erg gewaardeerd. Het helpt de haren via de natuurlijke weg (de achterkant) af te voeren.

Toegevoegd na 1 uur:
Mocht de kat voor nu erg veel haar verliezen, dan mag je er gerust een licht vochtig microvezeldoekje over halen, daarmee verstoor je de vacht niet.
Rieneke1
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
plus. niet wassen, niet borstelen, en aan een vochtig doekje blijft ook een heleboel hangen. ik deed altijd aaien met vochtige handen, die ik dan afveegde aan een doekje zodra ze vol haren zaten