vanaf hoeveel weken mag mannetjeskonijn bij jongen?

Ik had eerst 3 konijnen, 2 mannetjes waarvan 1 gecastreerd en een vrouwtje. Het niet gecastreerde mannetje kreeg met het vrouwtje jongen, die nu ongeveer 4 weken oud zijn en het super goed doen! Het niet gecastreerde mannetje is naar een ander adres verhuisd, dus nu heb ik nog een gecastreerd mannetje, vrouwtje en jongen. Nu zitten ze nog in gescheiden hokken en twee weides naast elkaar dus kunnen ze elkaar wel zien maar niet bij elkaar komen.
Vanaf hoeveel weken mogen ze bij elkaar in het hok?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
6.7K

Antwoorden (2)

Dit vond ik op GV:
"De jongen kunnen vanaf 2 weken af en toe bij de vader gezet worden, mannetjes zijn over het algemeen heel zorgzaam voor eigen jongen."

Blijf er wel bij om het in de gaten te houden of het goed gaat. Eventueel kun je een tijdje de vader in een hokje naast de jongen zetten, met gaas ertussen. op deze manier kan de vader niet bij de jongen, maar kunnen ze al wel contact maken

Toegevoegd na 4 minuten:
Lees nu pas dat het mannetje niet de vader is.
In de tweede bron staat dat na ongeveer drie weken het mannetje bij de kleintjes kan. Hij is al na twee weken niet meer vruchtbaar. Maar zijn instincten zijn er nog wel. Hier wordt na een week of vier een ram bij de kleintjes gezet en kijkt men hoe het gaat. Dat zal ook per ram verschillen.
"Ik heb er nooit problemen mee gehad. Zetten mijn oude gecastereerde ram altijd bij de jonkies (4 weken en ouder) vond hij hartstikke leuk en moeder konijn vond het prima."
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mannetjes konijnen weten beslist niet of jongen van hen zijn of niet en gedragen zich tegen eigen jongen niet anders dan tegen die van een andere ram. Als je ruimte genoeg hebt en het mannetje is gecastreerd kunnen ze bij elkaar worden gehouden maar niet zo lang de jongen nog zogen bij hun moeder. Dat moet minstens 8 weken dus hou jongen en andere konijnen tot dat moment uit elkaar. Zoals je het nu doet, het andere konijn en de jongen vast aan elkaar laten wennen zonder ze bij elkaar te zetten, is het uitstekend. Hou dat nog vier weken vol.