Waarom wil mijn papegaai(bonte boer) zijn poot op mijn gezicht zetten?

Mijn papegaai (bonte boer) bolt eerst zijn veren, vervolgens haalt hij eten op en richt hij zijn hoofd naar mij toe zodat hij gekroeld wordt. Ik snap hierbij dat hij aandacht wil, maar vervolgens wil hij ook zijn poot op mijn gezicht zetten. Ik laat dit nooit toe, maar toch blijft hij het proberen. Waarom doet hij dit?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (1)

Zeer waarschijnlijk ziet uw vogel in u een soortgenoot bij gebrek aan beter. Stelletjes proberen elkaar te paaien met voer. Het zou kunnen dat, wanneer het een mannelijk dier betreft, hij in u zijn levenspartner ziet. Zo probeert hij u "voor zich te winnen", of in menselijkere bewoordingen, u "te versieren". Doel: het samen beginnen van een relatie. De poot op uw gezicht kan een verzoek om paring betekenen.
Iets minder waarschijnlijk, maar wat ook mogelijk is wanneer het een dame is, probeert zij u te voeren alsof u een kuiken bent.
Alles is gestuurd door een chemisch proces in het lichaam van de vogel. Doordat de dagen langer worden (meer zonuren) worden chemische stofjes aangemaakt in het lichaam waar door nesteldrang e.d. op gang wordt gebracht. Normaliter wordt dit beantwoord door soortgenoten en kan de vogel zijn dingen doen en het chemische proces veranderd naar gelang de periode waarin hij/zij verkeert. De eerste hormonen worden aangemaakt zodra er een paring heeft plaatsgevonden. Dit is noodzakelijk voor het leggen van een ei en het uitbroeden hiervan. Wanneer dit ei is uitgekomen gaan de ouderdieren hun kuiken(s) voeren. Dit wordt weer ondersteund door andere stofjes die hiervoor nodig zijn.
Bij gebrek aan beter (een soortgenoot) is uw vogel gedwongen met een surrogaat (u) zijn processen af te werken. Uiteindelijk kan het zijn dat dit gedrag vanzelf ophoudt. Ook kan het veel erger worden tot agressief gedrag aan toe wanneer u niet op een vogel achtige manier op zijn verzoeken in gaat (vanuit de communicatie van de vogel gezien).
Eigenlijk wil uw vogel u iets anders vertellen dan hierboven is uitgelegd: hij zit verlegen om een soortgenoot waarmee hij in beter gezelschap verkeerd dan met u. Het is een vorm van verveling. Kortom: hij voelt zich eenzaam.
U kunt proberen een lotgenoot van de andere sekse voor hem aan te schaffen i.o.m. bijv. een opvang of kweker van specifiek dit soort vogels. Zij kunnen u helpen een juiste match voor hem/haar te vinden.
Wanneer dit voor u geen optie is, probeer dan om zijn minst afleiding voor de vogel te creëren. I.d.v.v. voerpuzzels, klimtoestellen of probeer uw vogel trucjes te leren waar hij met voer voor beloond wordt.
Probeer eens of u een vogelvereniging kunt vinden die u adequaat kan adviseren.