Wat zou er aan de hand kunnen zijn in mijn aquarium?

Ik heb een aquarium van ong 85 liter. Een paar maanden geleden heb ik een uitbraak van stip gehad waarbij een groot deel van de vissen is doodgegaan. Het nitraat bleek toen ook veel te hoog.
Ik heb met nitraat-stop en later fosfaat-stop de waardes weer normaal gekregen. Met twee keer in de week voeren en een keer in de week 30l water verversen blijven alle waardes nu al een paar maanden netjes.

In de bak zaten nog 10 keizer tetra's, 2 zwarte keizer tetra's, twee rouw tetra's en twee algeneters en één maanvis (van ong 6cm excl vinnen.)

Nu 4 dagen geleden opnieuw alles laten testen (alles prima) en 15 nieuwe kardinaal tetra's uitgezet. Nu zitten er elke dag minder van de nieuwe kardinalen in. Op het moment zijn het er nog maar vier.
Ik zie geen dode vissen; elf vissen zou ik toch op moeten merken. Het lijkt voor de hand te liggen dat die maanvis ze opeet, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat hij er zoveel in korte tijd opeet. De vissen passen volgens mij niet in zijn bek. Hij is ook niet dikker en is bij het voeren juist opvallend hongerig.
De maanvis hapt wel eens naar vissen, maar altijd mis. De nieuwe vissen lijkt hij juist te negeren.
Overdag zie ik geen afname van vissen, de volgende dag zijn het er dan toch weer minder.
Alle vissen zien er (volgens mij) gezond uit.

Iemand enig idee? Voordat ik weer nieuwe koop wil ik dit eerst opgelost hebben.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (2)

Elke week een derde van het water verversen is niet nodig, 1x per maand volstaat en dat hoeft niet perse een derde te zijn.
Als je witte stip in je bak hebt gehad moet je soms wel tot een jaar lang "vechten" om je bak weer op peil te krijgen. Verder kan het helpen een nabehandeling te doen met methyleenblauw om zeker van die narigheid af te raken.
Ook zou je verwonderd opkijken als je mocht zien wat een maanvis in zijn bek kan krijgen, dat bekje kan verder open dan je denkt.
Wat mij ook opvalt is het vrij grote aantal vissen die je in een relatief klein bakje hebt zitten. Dit zorgt voor stress bij je visjes en dat is ook niet bevorderlijk voor hun gezondheid.
En twee keer in de week voeren? Dat is nogal krap, in de club waar ik lid ben raden we aan om dagelijks te voederen en wekelijks 1 dag niet. Je geeft je visjes zoveel voedsel dat ze in een tiental minuten opeten om overvoederen te voorkomen.
Ik weet natuurlijk niet welke planten je in je bak hebt maar ook die zijn een goede maatstaf om te zien hoe het met de gezondheidstoestand van je bak is gesteld. Als je planten goed groeien zorgen zij ervoor dat de nitraat- en ander waarden van je bak op peil blijven. Tevens zorgen zij ervoor dat het door de vissen geproduceerde CO2 weer omgezet wordt in zuurstof die je visjes dan weer nodig hebben, die dan weer CO uitademen enz... Ook een groot deel van de andere afvalstoffen die je vissen uitscheiden worden door je planten opgeruimd.
Wat ik zou doen is zeker de eerste tijd geen nieuwe vissen in de bak zetten maar eerst zorgen voor een gezond plantenbastand en dat je bak zonder "kunstgrepen" weer op peil blijft en dit gedurende een periode van toch enkele maanden. Een bak wordt op een hele korte tijd "ziek" maar het duurt soms verdomd lang voordat hij weer gezond is.
Nog succes met je visjes.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Allereerst dank voor je antwoord en meedenken. Voorheen ververste ik het water ongeveer eens in de twee tot drie weken. Toen gaf ik de vissen driemaal in de week te eten. Dit heeft dus geleid tot een nitraatpiek. De stip die daarbij kwam heeft meer dan de helft van mijn vissen uitgeroeid. Als ik dan dus minder vaak minder water ga verversen en aker ga voeren dan kan ik zeker wachten op weer problemen.
Ik ben tot het huidige schema gekomen na veelvuldig overleg met de aquariumspeciaalzaak. Hiermee is het nitraat nu al een paar maanden stabiel laag en de vissen zien er gezond uit.
Ik ben zeker geen expert, maar het lijkt me dat dit dan dus een goed schema is. Hoezo is de bak nu overbevolkt? Er zitten nu 17 vissen in. Totdat ik problemen kreeg zat er minstens het dubbele aantal in; dat is jaren lang goed gegaan met gezond ogende vissen en geen tekenen van stress. De eerste tekenen van stip waren een maand of zeven geleden. Sindsdien heb ik niets meer gemerkt van stip. Heeft een nabehandeling dan nog wel zin?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik blijf erbij, een bak van 85 liter is een kleine bak voor het aantal vissen dat je erin houdt. Je bak is iets van een 35x35x60 cm? Dat is dus een bak die ik zou gebruiken als kweekbak. Verder is het niet alleen het aantal vissen dat van belang is maar ook de grootte ervan.
Uit je vraag dacht ik op te maken dat het veel recenter was dat je nog de stip in je bak hebt gehad. Maar als het al zeven maand geleden is, is dat inderdaad niet nodig.
Verder moet je niet alleen rekening houden met nitraat en fosfaat gehaltes maar ook met de hardheid, de zuurtegraad en nog enkele andere factoren.
Niet alle visjes houden van hetzelfde water en zijn tevreden met water waarin andere vissen zich wel lekker voelen.
Ook is een kleine bak veel gevoeliger aan allerlei stressfactoren dan een grote en zal dus veel sneller uit evenwicht raken en ook veel meer tijd nodig hebben om terug zijn evenwicht te vinden. Zoals ik al zei in mijn antwoord kan dit tot een jaar en langer duren eer alles weer een gezond evenwicht heeft gevonden.
Ook is het zo dat vissen er gezond kunnen uitzien maar toch bijna doodziek kunnen zijn. En het kan inderdaad een hele tijd goed gaan tot het dan toch eens misgaat en dan is het hek helemaal van de dam en gaat de boel dan ook helemaal de mist in. Ik veronderstel dat dat dan ook bij jou gebeurt is.
Met wat ik nu ga schrijven weet ik al op voorhand dat er sommigen zullen gaan steigeren maar ik ga het toch zeggen. De winkel waar jij heen gaat heeft er alle belang bij je aan het lijntje te houden zo verdienen zij er ook nog iets aan. Het is misschien cru gesteld maar zo is het nu eenmaal. En sorry aan alle wel eerlijke winkeliers.
De enige raad die ik je kan geven is de volgende: als je van plan bent om verder te gaan met de aquaristiek als hobby sluit je dan aan bij een erkende aquariumclub, dan kan je daar terecht om raad en kan je profiteren van de ondervinding en wijsheid (?) van anderen. Voor hetgeen je kwijt bent aan lidgeld moet je het niet laten want dat is bij de meeste clubs heel democratisch. Nog een bijkomend voordeel is dat de meeste clubs een shop hebben voor hun leden waar ze goedkoper dingen aan hun leden aanbieden.
Volgens mij moet je toch bijna wekelijks een onderhoudsbeurt geven aan een aquarium. Waaronder 1/3 verversen. Ook moet je dagelijks eten geven en 1 dag in de week mag je overslaan. maar ik denk toch dat de witte stip er is gekomen omdat er een stress factor is. Daarbij denk ik bv. aan teveel vis in je bak en dan nog een maanvis erbij die gaat jagen achter de tetra's. Heb je al je PH en KH gemeten of die wel past bij je soort vissen? Dat is ook wel belangrijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk toch niet dat overbevolking de oorzaak van stress geweest zal zijn. Ook de maanvis niet. Voor de stip zaten er immers veel meer vissen in de bak, inclusief de maanvis, en die hebben jarenlang zonder problemen samengeleefd.
De nitraatpiek zal veel meer stress hebben gegeven. Maar dat is allemaal meer dan een half jaar geleden en dus geen verklaring van het verdwijnen van de tetra's nu. Alle waardes zijn gemeten, pH en KH dus ook. Volgens de mensen van de speciaalzaak zijn die prima.