Hoeveel mag mijn hond wegen ?

Ik heb een labrador het is een mannetje, met als schofthoogte 58 cm.
Wat zou het ideale gewicht zijn, en hoeveel gram brokken moet ik hem geven.
Hij moet afvallen ik geef hem af en toe komkommer bij zijn brokken is dit goed, wat helpt nog om je hond af te laten vallen.

Ik weet niet goed hoe vaak en hoelang ik met hem moet lopen, aangezien ik nu meer doe lopen dan ik voorheen deed, maar is dit wel goed of ben ik te snel ?

Toegevoegd na 53 minuten:
Ik heb een kruising tussen labrador en golden retriever het is een mannetje, met als schofthoogte 58 cm en hij is 7.5 jaar oud.
Wat zou het ideale gewicht zijn, en hoeveel gram brokken moet ik hem geven.
Hij moet wat afvallen ik geef hem af en toe komkommer bij zijn brokken is dit goed ?

Ik weet niet goed hoe vaak en hoelang ik met hem moet lopen, aangezien ik nu meer doe lopen dan ik voorheen deed, maar is dit wel goed of ben ik te snel ?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
11.1K

Antwoorden (3)

Jouw hond ziet er uit als een kruising labrador.
Wie heeft je verteld dat je hond moet afvallen? Ben je bij de dierenarts geweest? Sommige honden zijn slanker gebouwd dan andere.
Hoe oud is je hond?

Zoals ik je hond op de onderste foto zie, heeft deze het of heel warm, of hij heeft heel lang gelopen of hij is niet zo jong meer.
Deze informatie geef je niet en dan wordt het wat lastiger om antwoord te geven op je vraag.

Als de dierenarts je dit gezegd heeft, dan kun je afhankelijk van zijn leeftijd, meer wandelen dat betekent vaker en langer. Dit betekent niet dat je in plaats van 10 minuten nu 15 minuten zou moeten wandelen, voor een jonge hond is dat echt veel te weinig. Lopen / uitlaten betekent minstens 4 keer per dag waarvan minstens 1 keer minstens een uur en verder een half uur minstens.

Het eten kun je veranderen in hoeveelheid wat je nu geeft en aanvullen / gedeeltelijk vervangen met sperciebonen. Deze bonen moeten gekookt worden [en koud / op kamertemperatuur gegeven worden]. Ze helpen met afvallen en geven een vol gevoel aan je hond, het neemt dus de honger weg.

Succes ermee.

Toegevoegd na 23 minuten:
Vergeet helemaal letterlijk je vraag te beantwoorden!

Een labrador reu [mannetje] mag 29-36 kilo wegen en een teef [vrouwtje] mag 25-32 kilo wegen.
Afhankelijk van leeftijd van de hond zijn dit gemiddelden.

Toegevoegd na 43 minuten:
Gewicht: reuen wegen tussen de 27 en 40 kg, teven wegen tussen de 27 en 35 kg.
http://www.dierenarts-dierenkliniek.nl/home/hond/labrador_retriever.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
jaa het is een kruising tussen labrador en golden retriever, hij is 7.5 jaar nu hij wandelt nu zo'n 2 uur.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@fireboy...
Ik had hier nog een reactie geschreven en hij is verdwenen... ben bang dat ik misschien vergeten ben te posten... sorry!
De Labradorretriever reu mag rond de 32 kg wegen. Maar dat is een algemeen gewicht. Je hond kan daar best van afwijken als hij fors of minder fors gebouwd is.

De schofthoogte van 58 cm is gemiddeld dus zal het wel kloppen.
Maar eigenlijk moet je naar zijn taille kijken. Na de laatste ribben moet je zijn taille kunnen zien. Van bovenaf moet hij dus duidelijk smaller zijn na zijn borstkas. Van de zijkant zou je ook zijn hongerlijn moeten zien. Dat is het vervolg van zijn schoft na de ribbenpartij. Daar moet hij enigszins invallen. Op de foto is hij daar duidelijk te dik.

De hoeveelheid brokken die je per dag moet geven hangt ook af van het soort brokken. Ieder merk heeft zijn eigen voedingswaarde. Ik geef aan mijn hond, een actieve Vizsla van 27 kg Prins geperste brok 300 gram per dag. Dat wordt iedere dag klaargezet en op is op. Van die hoeveelheid neem ik ook de beloningen af, zodat ze niet meer krijgt dan is afgewogen.

Ik loop 2,5 uur per dag, wat ongeveer 10 km afstand is en er wordt onderweg getraind en gespeeld. Sinds ze volwassen is (3 jaar) is ze steeds op het zelfde gewicht.
Eigenlijk moet je met je ogen voeren. Steeds kijken dus of hij er goed of beter uitziet.

Niet opeens een hongerloontje hoor! Van nu af geef je iedere dag wat minder totdat je op een goede hoeveelheid zit. Labradors kunnen de hele dag wel eten, daar staan ze om bekend. Heb geen medelijden en tuin niet in zijn vragende blik.

Het geven van speciebonen als vulling voor de maag wordt soms aangeraden, maar dat heeft als nadeel dat de maag gewend blijft aan een grote hoeveelheid voer. Gewend dus aan het volle gevoel. Langzaam minderen, dan went de maag aan minder inhoud.

Je mag tussendoor bij je dierenarts je hond gratis wegen, dat doe ik zo'n 3 keer per jaar. Dan kan je zien of je op de goede weg zit.
Als je nog meer wilt weten roep je maar!
Ivana
9 jaar geleden
jodyenboyke
9 jaar geleden
+
Zo te zien is het geen dikke, maar stevige hond. Labradors worden met een blauwdruk HONGER geboren ;-) Ik heb er zelf ook een, het is een teefje van 6,5 jaar. Ideaal gewicht bestaat natuurlijk, maar je moet ook even naar je hond kijken, net zoals bij mensen de enen is met 80 kilo te dik en de andere met 60 onafhankelijk van de grote. Mijn labrador heeft het ideale gewicht van 30 kilo, dan ziet ze er het mooiste uit. Afhankelijk van het voer zijn ook de grammen die je moet geven. Toch heb ik gemerkt dat 375 gr meestal de aanbevolen hoeveelheid is, ongeacht het merk.
Bewegen doen ze graag, zoNaast de fit mee laten lopen in draf ook perfect. Samen met je joggen. Laat m dingen "zoeken" dan zijn ze helemaal in hun element en kost energie.