Ik heb net een haan cadeau gekregen, maar heb nog nooit zo een diertje gehad, hoe moet je dat verzorgen ?

Eten geven ? Ze loopt gewoon los in de tuin maar kan ze zo overleven ? Andere tips.... ? Allemaal welkom!

14 jaar geleden
6.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een haan is een "hij " hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik begrijp nooit wat er in mensen omgaat om een ander ongevraagd een dier cadeau te geven. Deze haan heeft dan ook vooral geluk dat het jou wat kan schelen dat je hem goed verzorgt!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik hoop dat je buren er net zo blij mee zijn.... ik zou hem hier namelijk niet mogen houden ben ik bang. Maar mocht je in de buurt van den helder wonen ik ben nog opzoek naar een LEEN haan om mijn kipjes te dekken.

Het beste antwoord

Als er het een en ander in je tuin staat, dan pikt hij wel zijn eigen voedsel op, Beetje bijvoeren met kippenvoer. De haan moet ook vocht tot zich kunnen nemen. Ze eten van alles, ook sla en groentenafval. Hanen hebben vleugels en als je hem niet kortwiekt kan hij wegvliegen. Hij kan niet ver, maar vliegt b.v. op de schutting of in een boom. Je kan hem laten kortwieken, En als je toch zo bezig bent, geef hem een stuk of drie kippetjes. Kippen slapen altijd van de grond af. Dat kan in een boom, maar meestal maken een mensen een nachthok, waar ze zelf ingaan, en dan op een stok gaan zitten, een flink eind van de grond.
En een haan gaat kraaien, ik vind het zelf een leuk geluid, en jij misschien ook, maar er zijn misschien buren die het minder leuk vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

ja hoor dat gaat wel los in de tuin als je tenminste nergens geen ontsnappingsgaten hebt waar de haan weg kan en geen korrels hebt staan tegen de muizen want dan is de haan zo het hoekje om
geef hem gewoon graankorrel die je kunt kopen bij de dierenzaak of boerenbond en een bakje water want kippen drinken best veel water
het nadeel als hij los loopt is dat je hele tuin onder de stront komt te liggen
veel plezier met je haan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kippen en dus ook hanen vinden (scharrelen) overal wel wat te eten bij elkaar. Restje brood en groente vinden ze ook heerlijk en zorg dat er iets te drinken is en toch ook een beetje kippenvoer.
Maar een haan is geen haan als hij geen kippen om zich heen heeft, dus een paar vrouwtjes voor meneer er bij en je hebt een heel gelukkig haantje, en elke dag wat eitjes
Veel plezier ermee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou wel een ren maken, anders is je tuin straks een ruïne. Zet er een paar kippetjes bij, dan is hij helemaal het haantje!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet waar je woont, bij mij in de buurt zitten roofvogels die tot vorig jaar de kippen van de buren gapten, dus zorg er in ieder geval voor dat je haan ergens kan onderduiken.
Is je tuin goed afgezet, want een loslopende grote hond is ook geen prettig gezelschap voor je haan.
Dus echt loslopen als je erbij bent en anders een beschut plekje geven.
Voor voer had je al antwoord, veel plezier met de haan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ren maken, met een hok. Kippenvoer geven en water. Kortwieken is ook wel handig, anders issie vroeg of laat gevlogen. En een paar hennetjes erbij is ook wel aardig. Issie niet zo alleen. Een boek kopen over kippenverzorging zou ook wel handig kunnen zijn. Of je kunt het op internet opzoeken. Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je echt in een woonwijk woont, zou ik maar een kippenhok met goed nachthok op de kop tikken.

Het gekraai van een haan is oorverdovend voor mensen die er een hekel aan hebben. In de zomer barst hij al los op het moment dat het licht wordt, dus zo rond 5 uur in de ochtend.

Je hebt kans dat er baby's van wakker worden en ouden van dagen, die net zijn ingeslapen, zich kreunend op de andere zij draaien.

Ik zou de gever van een haan-als-geschenk beslist niet dankbaar zijn. Als je er een paar kipjes bij zet, wordt het niet veel beter. Zo gauw ze in de vroege morgen eitjes leggen begint het gekakel en ze steken elkaar aan, tot het een kakofonie van onplezierige geluiden wordt.

Kippen en een haan moet je zeker op een afstand van 30 meter (of meer) van woonhuizen/slaapkamers houden als je geen slaande ruzie met je buren wilt hebben.
Ivana
14 jaar geleden
Alles staat eigenlijk hier boven al. Kippenvoer en water geven en een paar kippetjes.
Maar hou er wel rekening mee dat een haan ook graaft. Je tuin gaat wel een zooitje worden hoor! Heb er ook 2 gehad, heb ze helaas weg moeten doen voor de buren. Ze waren tam en gingen overal met me mee. Leuke, grappige beestjes! veel plezier er mee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je geen ruzie met je buren wilt: zo gauw mogelijk z'n nek omdraaien
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor hoenders is het van belang dat ze een goed stok hebben om op te zitten. DIkte ongeveel bezemsteel en dan een beetje opruwen met een grove veil.
Naast hennen houd de haan ook van krabben over de bodem op zoek naar kleine diertjes.
Geef altijd voldoende vers water minimaal 1 x daags verversen.
Voer is kippenvoer (een mengsel van mais en tarwe, oud brood en muur (een klein plantje vaak als onkruid te vinden)
Snij het wel eerst fijn anders kan het vast gaan zitten in de krop.
Hoenders vinden het ook heerlijk met mooi weer een zandbad te nemen, zog dus in de ruimte voor een plek met fijn en schoon zand van ingeveer 10 cm diep.
Als een haan dit allemaal tot zijn beschikking heeft is hij de gelukkigste haan van de wereld en heeft ie alles wat een haan zich wensen kan.