Wat te doen met een pestend/plagend paard?

Ik heb een verzorgshetlander die heel lang alleen heeft gestaan en nu staat er sinds een paar dagen een andere bij die best irritant doet,niet luistert en aan het touw gaat trekken als ik in de wei gaat lopen met de andere hoe moet ik zorgen dat ze luisterd en et niet meer doet

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (3)

Je moet het paard veel aandacht geven, dan wordt hij/zij vanzelf weer wat rustiger
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De Shetlandpony is een makkelijk dier om te houden maar geen binnendier.
Sluit een shetlandpony zo min mogelijk op, zorg dan voor veel licht en veel beweging.
Als je de pony weer rustig wil maken leg je je hoofd tegen de hals en fluister (serieus) een verhaaltje tegen hem, geeft niet wat, als je maar fluistert (serieus).
Heb veel geduld. De gedragingen van een paard veranderen, vergt een lange adem.
Poets eerst de vacht van de pony voordat je gaat lopen voor het opbouwen van de vertrouwensband tussen jou en de pony.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Rieneke1
9 jaar geleden
Raakt zo'n pony psychisch niet verknipt als ze heel lange tijd alleen moet zijn (wellicht ook nog zonder andere positieve prikkels)?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Rieneke, de vragensteller is nogal vaag. Stond het paard alleen in een box, stond het alleen op stal, stond het alleen in de wei.
Het andere paard gaat aan het touw trekken, als de andere shetlander in de wei gaat lopen. Waarom en waar staat het andere paard aan een touw? Vertoont het andere paard ongewenst gedrag of het eigen paard dat altijd alleen heeft gestaan?
Als een paard iets niet prettig vindt zal het paard altijd met signalen laten weten dat hij het er niet mee eens is. Er is altijd een reden voor alles wat een paard doet en als hij iets doet wat we niet willen, moeten we de reden voor dat gedrag wegnemen. Om je vraag te beantwoorden:
Een paard is een kuddedier. Ik vind dat gezelschap een eerste vereiste is wat je een paard moet bieden. Helemaal alleen op stal staan ben ik mordicus op tegen, dan zet ik er nog eerder een geit of een paar konijnen bij.
In de wei kan hij wel mensen zien maar dat zijn geen soortgenootjes.
Ivana
9 jaar geleden
Plus. Met respect een aandacht bereik je meer dan met boosheid.
En dat fluisteren, daarmee kom je bij een paard echt 'binnen'. (Bij een hond trouwens ook.) :)
Rieneke1
9 jaar geleden
Ik neem aan dat je antwoord dus ja is Joan? Sowieso plus en bedankt!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dit paardenmens zegt volmondig ja. Je ziet alleen hoe het paard vreugdevol reageert als je aankomt, maar je bent er niet bij als hij snachts "uit zijn stekker" gaat.
Communiceren met paarden. Heel mooi. Moet je wel kunnen! Voor een duwtje in de goede richting kun je een clinic bezoeken op de Paardenmaat, Arnhem. Aan te bevelen. Suc6.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Katja1963,
Nergens wordt vermeld wanneer en welk onderwerp de clinics hebben. Die zijn er namelijk in alle soorten en maten.
Een clinic Centered Riding en klassieke dressuur lijkt mij weinig zinvol voor iemand die verzorgshetlander begeleidt.
http://depaardenmaat.com/nl/manege.html#clinics
https://www.facebook.com/depaardenmaat
Het youtube filmpje van Piet Nibbelink is wel leerzaam, met een kanttekening.
Keer nooit je rug naar het paard om het achter je aan te laten lopen, het lijkt leuk maar is alleen voor professionals die weten wat zij doen.