Onze hond is bang voor het koffiezetapparaat.. Wat moeten we eraan doen?

Sinds we een nieuw koffiezetapparaat hebben staan is onze hond (een flat-coated retriever) verschrikkelijk bang.

Als het koffiezetapparaat aan gaat springt ze op en komt ze trillend en hijgend tegen je aan zitten. Pas na een halfuur stopt ze met trillen. Schijnbaar is ze erg in de war, want ook eet ze haar brokken 's-ochtends niet op. Pas 's-middags, een uur of twee voor ze haar 'diner' krijgt, begint ze aan haar 'ontbijt'.

Weet iemand wat we hieraan kunnen doen? Een duur koffiezetapparaat en een erg geliefde hond, de keuze is dus niet; een van de twee weg...

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.3K
Ritsuka
9 jaar geleden
wat voor apparaat is het? zo'n bonenmaler?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
lijkt me aangeleerde angst.
confrontatie met de bron zou op den duur de oplossing kunnen zijn
klinkt gek maar misschien een tijd lang veel koffie zetten en de hond zeker niet troosten!
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Inderdaad, troosten en bescherming laten zoeken (het tegen je aan komen zitten) niet toestaan. Het is een koffiezet apparaat, niet interessant en zeker geen reden om bang voor te zijn. Jij als baas moet dat gedrag van de hond negeren, de hond weg duwen als ze bescherming bij je zoekt, er is immers niets om bang voor te zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad, zo'n bonenmaler. Bedankt voor de reacties! Kubus, wat bedoel je met aangeleerde angst? (we hebben de hond pas 2,5 jaar, uit het asiel) En hoe moeten we die 'confrontatie met de bron' realiseren? Verder, Kubus en HeerVoldemort, wij hebben dat wat jullie zeggen al 2 weken gedaan. Tot nu, na 2 weken weinig te eten en pure paniek bij de hond heb ik het toegestaan om tegen me aan te zitten. Hadden we dit langer moeten volhouden?
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Sorry. Ik ging er ten onrechte vanuit dat jullie de hond misschien knuffelde of wilden troosten waardoor dit soort gedrag vaak verergerd. Mijn excuses.
2 weken is wel heel erg. Is er iets gebeurd de eerste keer dat jullie de machine gebruikten? Ik noem maar wat, je zette de machine aan, dit maakte kabaal en tegelijkertijd heb je de hond op zijn staart getrapt? Kubus bedoeld met confrontatie waarschijnlijk de hond dicht bij de machine laten. Er aan laten ruiken als hij uit staat en ter zijner tijd een keer aanzetten als de hond in de buurt is. Zodat hij weet wat die machine is en dat het niets bijzonders is. Jullie hond komt uit het asiel, wat voor voorgeschiedenis heeft hij? Misschien dat de vorige eigenaars hem wel geslagen hebben en net zo'n machine hadden. Het grootste probleem nu is de blijvende angst van de hond, en ook het eet gedrag, heel raar. Misschien dat je de hond het ontbijt wel kunt laten eten door spelletjes te doen. Vul de bak met brokken en gooi wat brokjes door de kamer waar hij achteraan kan rennen. Opstoken om zijn bak leeg te eten enzo. Misschien kan je een tijdje de hond in de tuin doen als je koffie maakt. Zodat hij de machine niet hoort. En ter zijner tijd als de hond weer wat meer zichzelf is. Iemand met hem laten spelen en terwijl hij afgeleid word de machine aanzetten. Ik denk dat ik het zo zou proberen. Maar ik ben geen honden expert. Bepaalde dingen weet ik omdat ik de gehoord heb van mensen die heel veel met honden hebben. En soms gok je een keer iets :-) Ik hoop dat een van de hondenexperts van GV je vraag ziet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Lees het antwoord van Ivana, ik denk dat je hond hier meer aan heeft dan het negeren. Ik ben over het algemeen al niet zo fan van flooding therapieën. Mocht het je zelf toch niet lukken, ga dan op zoek na fysieke hulp bij een goede trainer of gedragstherapeut die traint volgens de nieuwste inzichten
jodyenboyke
9 jaar geleden
Angst is een emotie, en je mag je hond gerust ondersteunen! Achterhaalde tips hierboven.
Laat je hond op een afstand dat hij nog weinig angst vertoond of wil vluchten en geef 'm dan wat voer uit je hand. Stap voor stap iets dichterbij en uiteindelijk zal het lukken! Opbouwen en vertrouwen geven.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
En de hondenexpert is langs gekomen ;-)
Ik hoopte al op een antwoord van Ivana. Die weet veel van honden af.
Zat ik er toch niet zo heel ver naast met mijn "achterhaalde tip" over de hond afleiden en de machine aan zetten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat was ook inderdaad een goeie HeerVoldemort. Je wil uiteindelijk de emotie van de hond veranderen dus iets waar de hond bang voor is moet een leuke ervaring worden dus leuk met hem spelen is een goed middel

Antwoorden (1)

Het malen van koffiebonen in een afgesloten ruimte is een hels kabaal en met geen ander geluid te vergelijken. Het verbaasd mij niets dat een zo gevoelige hond als de Flat-coat hier niet tegen kan en zelfs in paniek raakt.
Het negeren van de hond en het wegduwen heeft een averechts effect, zoveel is wel duidelijk. Dit moet dus op een positieve liefdevolle manier worden opgelost.

Gewenning moet hier op afstand gebeuren. Neem een aantal plakjes wordt of kaas mee in je hand en een paar stukjes reserve in je broekzak. Laat de hond ruiken dat je het bij je hebt en lok hem mee op afstand naar de gang achter gesloten deur. Dan zorg je voor aandacht en met gehoorzaamheids-oefeningetjes geef je hem een heel klein stukje. Houd de aandacht vast en praat opgewekt met het dier terwijl je weer het felbegeerde plakje worst aanreikt.
Als dan de hond helemaal op jou en de worst gefocust is, gaat een tweede persoon in de keuken voor een paar seconden de koffiemaler aanzetten. Niet te lang. Blijf goed op de hond letten en blijf aandacht eisen. Blijf nog even doorspelen ook als de herrie niet meer te horen is en geef nogmaals het ultieme lekkers.
Met een tussentijd van 2-3 uur herhaal je dit. (Morgen opnieuw een aantal pogingen.)

Doorstaat de hond dit, dan kan je de tussendeur openlaten en per keer de koffie-maal-tijd verlengen. Je zult zien dat hij na enige tijd het malen niet meer hoort.
Mocht hij zelf naar de gang lopen op den duur, laat hem dan, want honden hebben heel gevoelige oren. De angst moet weg, niet de gevoelige oren.

Te veel haast brengt je op dood spoor, dus bouw het langzaam op en wordt vooral niet ongedurig of boos.
Met een blije houding overwin je alles, een hond negeren en afstoten maakt de hond angstig en onzeker. Met troosten bevestig je zijn angst.

Geloof in wat je doet en aarzel niet, aarzeling wordt door een hond uitgelegd als angst.
Ik heb heel wat bange en paniekerige honden op deze wijze de angst doen overwinnen.
Succes.

Toegevoegd na 5 minuten:
Nadat de angst overwonnen is geef je hem nog af en toe een plakje worst of kaas tijdens het malen. De hond is inmiddels geconditioneerd op 'malen = lekkere worst'. Zo werkt dat. Jij blij, hij blij.
Ivana
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een hele dikke +
jodyenboyke
9 jaar geleden
Super plus! Emotie angst omzetten in iets positiefs!
HeerVoldemort
9 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@Ivana + @willemynn
Dat zal zeker werken, maar dan moet je geduld hebben.
Ongeveer hetzelfde was bij ons het geval met de stofzuiger. Wij begonnen met de stofzuiger gewoon een hele dag in de woonkamer laten staan. Niet aanzetten, gewoon laten staan.
Volgende dag hebben wij stukjes appel (favoriete snoep) aan de hond gegeven in de buurt van de stofzuiger. Herhaling om de 2-3 uur.
Volgende dag legden wij de stukjes appel op de stofzuiger zelf.
Volgende dag gaf ik stukjes appel aan de hond en iemand anders zette de stofzuiger heel kort aan. Meerdere herhalingen, steeds dichter bij de stofzuiger.
Je ziet al welke kant het gaat: binnen 5-6 dagen pakte de hond stukjes appel op de stofzuiger terwijl deze aan stond, en daarna liep hij rustig weg. Het punt is dat hij hoeft niet het geluid leuk te vinden, maar gewoon niet bang ervoor te zijn. Immers, hun gehoor is 4-5 beter dan het onze, en hoge frequenties die het malen van koffie veroorzaakt zijn voor een hond uiterst vervelend, dus laat hem maar wennen, wees geduldig, en als hij zijn angst heeft overwonnen dan kan je in je handjes knijpen, want leuk gaat hij het nooit vinden. Dat is echter iets anders dan bang zijn! Veel succes!!