kan een kat in de winter bevallen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.5K
Ivana
9 jaar geleden
Heb je het over huiskatten? Of wil je het weten over wilde katten?
Dat maakt een groot verschil.
Of wil je het weten over verwilderde huiskatten, wat weer een hoofdstuk apart is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
over de katten in onze tuin ze zijn wel heel erg tam en we geven ze eten. Want er is zo'n kat die toch wel redelijk dik is dus dacht ik eraan.

Antwoorden (1)

Zeker, dat hebben wij zowel in Griekenland als in Nederland meerdere keren gezien. Het krols worden van een poes hangt af van haar leeftijd en conditie (goed doorvoed zijn bevordert het krols worden) en katers, tsja die willen altijd wel meewerken. Dus ja een poes kan in de winter jongen krijgen. Een oud beginsel zegt wel dat winterkatten minder sterk zouden zijn dan zomerkatten maar dat lijkt mij vooral af te hangen van hoe haar voeding is. Katjes die geboren worden in het voorjaar zouden het sterkst zijn.
Zo lang de moederpoes met rust gelaten wordt (zodat ze niet te veel met de poesjes heen en weer gaat slepen) en goed gevoed is, kan het best.
Afgelopen week zagen we een moederpoes met 5 kleintjes, nog echte buikschuivertjes met de oogjes amper open. gisteren zag ik ze weer en ze waren er alle 5 nog en het lijkt prima te gaan met ze. Natuurlijk is het hier wel milder (we zijn momenteel in ons vakantiehuis) maar zo lang moeder poes een goed onderkomen heeft waar het niet vriest kan het ook in Nederland uitstekend verlopen. Storing door mensen, honden etc. lijkt mij een groter probleem.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Rieneke1
9 jaar geleden
Krols worden heeft ook te maken met het lengen van de dagen, vandaar dat de bulk aan kittens in het voorjaar plaats heeft. Dat is idd echter geen wet van Meden en Perzen, ook de rest van het jaar kunnen poezen krols worden en kittens werpen.
Najaarskatjes in het wild hebben idd een slechte start, omdat ze jong en wel al de barre winter moeten zien te overleven: voor onze huiskatten gaat dat gelukkig niet op.