Hoe komt mijn kat van zijn huidallergie af?

Mijn kat van 9 jaar heeft sinds een maand een huidallergie.
Hij heeft een injectie van de dierenarts gehad en speciale eiwitarme voeding. De allergie (die op de kop zit in de vorm van wondjes) is even weggeweest, maar komt nu weer terug.
Wie heeft hier ervaring mee, en heeft tips om die lieve schat ervan af te helpen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Ik heb een kat die dat ook heeft (had er twee met een allergie, maar de andere is helaas overleden...).

Heeft je dierenarts verteld wat voor allergie dit is?
Als het een voedselallergie is, is het inderdaad een goede keuze om een soort voeding te geven waar de kat niet allergisch voor is.
Maar als je dit al doet, en de kat geen andere dingen te eten geeft, en de allergie is tóch weer terug, dan zou het een vlooienallergie kunnen zijn.
Vraag je eens af wanneer de allergie de eerste keer opkwam, was dat vóór de winter?
Dan zijn er vlooien en, en nu weer, dus heb je daar best kans op.

Mijn kat krijgt (en de andere kreeg ook) Dexoral tabletjes, dit zijn tabletjes tegen allergische reacties.
Met deze tabletjes gaat het heel goed met de huid.
Deze kan je van je dierenarts krijgen.
Alleen komen soms ineens weer de wondjes op, en dan moet ik weer een prik halen.
Maar dit gebeurt misschien maar 1x in de 2 jaar.

Dus: Maak een afspraak bij je dierenarts, vertel dat de allergie weer terug is, en vraag naar Dexoral.

Als je hier nog meer vragen over hebt kan je me PB'en. :)

Sterkte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij heeft het een maand geleden voor het eerst gekregen (wondjes bij de huid voor de oren). Gelijk naar de dierenarts gegaan natuurlijk. Deze sloot een vlooienallergie uit.
Onze kat gaat naar buiten, de dierenarts zegt dat het OF voeding, OF iets in de buitenlucht is.
Inderdaad een injectie gehaald, een week binnengehouden en over op anti-allergische voeding.
Het was echt helemaal weg, en sinds vandaag heeft hij het weer. Balen.
Ik ga maar weer naar de dierenarts, en zal het met haar zeker hebben over Dexoral. De dierenarts heeft het hier niet over gehad.
Bedankt voor de tip!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Had de dierenarts een reden om een vlooienallergie uit te sluiten?
Ik weet niet of je dit al doet, maar het lijkt me verstandig als je de kat vanaf nu heel consequent tegen vlooien gaat behandelen, en aankijkt wat er dan gebeurt.
Dat kan sowieso geen kwaad! :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat doe ik dus al jaren. Jij had dan ook geen sporen van eitjes of wat dan ook in de vacht. Daarom sloot de dierenarts het uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Aha.
Ik heb een kat met een voedselallergie en mijn overleden kat had een vlooienallergie (ondanks de regelmatige behandeling wordt er toch af en toe gebeten) maar beiden kregen Dexoral voorgeschreven.
Dus het werkt hoe dan ook :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ga het zeker navragen, bedankt!
Rieneke1
14 jaar geleden
dexoral werkt zeker, maar het is een paardenmiddel .
de kat kan last krijgen van heel vervelende bijverschijnselen.
ik zou er zelf voor kiezen vers te gaan voeren, gezien voedselallergie meestal terug te voeren is op de granen in het commerciele voer.
zo pak je het probleem bij de wortel aan, ipv symptomen te bestrijden met zware medicatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan je me meer vertellen over de nadelen van Dexoral?
Rieneke1
14 jaar geleden
het legt de weerstand compleet plat, kan botontkalking geven, en suikerziekte veroorzaken.
een kort stootkuurtje kan geen kwaad, maar voor de lange termijn loop je grote kans op deze en andere bijwerkingen. soms heb je geen keus het te geven helaas, en dan is het goed dat het er is, maar zo mogelijk zou ik voor een alternatief kiezen, in dit geval overzetten op vers.
Rieneke1
14 jaar geleden
nog even een waarschuwing voor mensen die hier misschien van schrikken: je mag het gebruik NOOIT acuut stoppen; je moet altijd rustig afbouwen zodat de bijnieren het zelf weer aankunnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt, Rieneke.
Helaas is dit voor mijn kat waarschijnlijk de enige mogelijkheid om te leven zonder overal zwerende wonden en haaruitval.
Hij moet elke dag een tablet, als ik dat niet geef valt hij echt uit elkaar...
Rieneke1
14 jaar geleden
is vers voor jouw kat geen optie?
ik weet dat het bij sommige katten echt niet lukt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet waar hij precies allergisch voor is.
Maar de da zei dat het voor een dierlijk product is, waarschijnlijk.
Rieneke1
14 jaar geleden
dan zou je een eliminatie dieet kunnen volgen.
maar ik begrijp best als je huiverig bent hoor, je bent toch altijd bang voor terugval, en je hebt het nu onder controle.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat is wat mijn dierenarts ook zei: Het is niet bekend waar onze Kees allergisch voor is, dus alles uitproberen.
Hij heeft nu een eiwitarm dieet, dat best goed leek te helpen, maar nu komen de wondjes dus weer terug.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een eliminatiediëet vind ik inderdaad best eng.
Als het nu gewoon kleine wondjes waren had ik het misschien nog aangedurft, maar de kat wordt door zijn allergische reacties helemaal kaal en krijgt overal flinke, open plekken die gaan zweren...
Wat bij mij de vraag oproept of er ook allergietesten zijn voor katten?
Daar ga ik maar eens met mijn dierenarts over praten...
Rieneke1
14 jaar geleden
er zijn wel allergietesten voor katten, maar daar valt voedselallergie niet onder.
die testen zijn meer bedoeld voor stofjes van buitenaf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn dierenarts vertelde me (en dat heb ik later door te zoeken op internet bevestigd gekregen), dat er nog niet genoeg onderzoek is gedaan op allergieen bij katten.
Bij honden kun je WEL een uitgebreide allergietest laten doen met krasjes op de huid, zoals bij mensen.
Het blijft voorlopig behelpen bij de kattenallergien dus helaas.

Andere antwoorden (3)

vaak zijn de granen in het commerciele voer de boosdoener.
ik zou proberen over te stappen op vers.
veel info hierover kan je vinden op de sites van barfplaats en voernatuurlijk.

de wondjes kan je insmeren met uierzalf of calendula emulsie.
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ga ook jouw suggestie overleggen met mijn dierenarts, Rieneke! Bedankt voor je tip! +1
Rieneke1
14 jaar geleden
graag gedaan, en bedankt skusme.
orienteer je eens op de sites die ik je gaf.
er zijn helaas nog maar weinig dierenartsen pro vers.
ik weet niet of je er wat aan hebt maar op deze site vind je daar veel over, succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is het zeker dat het voedselallergie is?
Een van mijn (binnen)katten had ook ineens wondjes aan zijn kop, boven de ogen en in de oorschelpen.
Vlooien hebben ze nooit, en de andere kat had nergens last van, dus was het vermoeden ook voedselallergie. Het eliminatiedieet leek wel even te helpen, maar steeds kwamen er toch weer nieuwe plekken, ookal had hij beslist niets vreemds gehad.

Toen hebben we het geprobeerd met stronghold, een spot-on product tegen vlooien en mijten, en dat werkte wel. het was dus waarschijnlijk wel een of andere mijtinfectie...(al vraag ik me nog steeds af hoe dat kan bij een binnenkat).

Wij zijn blij dat we erachter zijn, want het was heel zielig... hij voelde zich echt niet lekker...
Zo'n pipetje Stronghold kan geen kwaad om te proberen... en misschien helpt het jouw kat ook...