mijn poes spuugt heel veel is dat erg? Bijna elke dat spuugt ie wel een keer.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.8K

Het beste antwoord

Af en toe een keer spugen kan geen kwaad, maar bijna elke dag is niet goed.
Belangrijk is de oorzaak van het spugen te achterhalen.

Spuugt hij haarballen? Geef dan dagelijks wat Soft Maltpasta van Gimpet: de meeste katten vinden het heerlijk, en het bevorderd een goede passage, zodat de haren via de achterkant i.p.v. de voorkant afgevoerd worden.

Spuugt hij vlak na het eten de onverteerde brokjes weer uit? Vermoedelijk schrokt je kat dan te snel het eten naar binnen.
Zorg dat je kat onbeperkt toegang tot brokjes heeft, maar laat hem er wel voor werken door de brokjes te verstoppen en aan te bieden in een voerpuzzel of antischrok bak.
Een lage schaal met knikkers tussen de brokjes volstaat ook.

Er kan echter ook een medisch probleem spelen. Zo hebben veel oudere katten last van nierfalen. Hierdoor worden ze misselijk, en spugen dus vaker. Deze katten drinken ook veel.

Verder is er nog een heel scala van medische problemen die tot spugen kunnen leiden, van voedselallergie tot maag-darm klachten.
Een onderzoek door de dierenarts lijkt me verstandig.
Rieneke1
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Uiteraard weer een heel duidelijk antwoord + Ik hoop dat vs nog reageert of hier in ieder geval iets mee gaat doen!

Andere antwoorden (2)

Het kan ook te maken hebben het jaargetijde. Katten verharen ook in deze tijd erg veel en omdat ze zich schoon likken krijgen ze veel haren binnen. Deze kluwenharen wordt niet of slecht verteerd en die braken ze uit. Hoewel niet zo fris kijk eens goed wat er in het braaksel zit. Onze katten braken in de herfst en lente ook meer als in de overige jaargetijden. Daarna kan je nog eens kijken naar het voedsel misschien even op brokjes over!

Succes enik hoop dat hij/zij weer snel de oude is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja, dat is erg. Ik zou zeker naar de dierenarts gaan. Bekijk voordat je gaat wat je kat uitspuugt (haar, onverteerd eten, stukjes van een plant, slijm etc.), wat je kat eet en drinkt (is er iets veranderd?) en hoe gaat het met de ontlasting van je kat? Het spugen kan verschillende oorzaken hebben. Je kat kan bijv. last hebben van obstipatie en daarom zijn eten niet goed verwerken. De spuug kan dan zelfs ontlasting bevatten (dat kan je ruiken). Best erg allemaal. Hopelijk valt het bij jouw kat mee. Hoe gaat het nu?