Waarom bestaat er geen muizensmaak voor de katten?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zie mijn vorige vraag!
http://m.goeievraag.nl/vraag/24973

Het beste antwoord

Omdat katten hun eigen kattenvoer niet kopen, dat doen de baasjes En je moet wel een verrekte goede marketeer zijn om mensen iets met múizensmaak te verkopen ; alleen al het idéé dat er iets van muis in zit, doet het grootste deel van de doelgroep dermate walgen, dat je dat gewoon aan de straatstenen niet kwijt kan.

Albert Heijn heeft jaren geleden, jaren 80 ergens, een proef gedaan met vers honden-en kattenvoer. Ik heb toen een weekje meegedraaid in het promotieteam, dus nam 's avonds de hele voorraad mee naar huis. Plastic bakjes in de koeling met levertjes, hartjes, hersentjes, allemaal prima vers voer en katten waren er dol op. Onze kat werd er echt helemaal wild van als-ie dat kreeg ; sleepte het de hele kamer door, zag het echt als een soort prooi en liet zijn andere eten gewoon staan, zo geweldig vond-ie het.

Helaas heeft die proef maar heel kort geduurd ; mensen vonden het ZO een vies gezicht en ZO een vies idee, dat ze het gewoon niet wilden kopen, al vonden katten het tien keer lekkerder dan blikvoer met runderhart of kalkoen (wat natuurlijk zeer onnatuurlijke prooien zijn voor een kat). De smaak van de kat is voor maar heel weinig mensen doorslaggevendin hun keus voor blikvoer. Liefst moet het zo veel mogelijk op smakelijk menseneten lijken, dan kopen ze het wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Omdat er wel heel veel muizen in een blikje zouden gaan. En voor zover ik weet is er niet echt een muizenfokkerij in Nederland.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
ik weet het niet....er gaat ook niet heel veel vlees of vis in een blikje.
bij het meeste blikvoer maar 4%.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo weinig maar? Dan heb ik genoeg muizen hier in de buurt.
zondag
14 jaar geleden
Wat is die overige 96% dan @rieneke?
Rieneke1
14 jaar geleden
granen, plantaardige bijproducten, koolhydraten.
bij de brokken is het al even treurig gesteld met het vleesgehalte.
en dat voor een obligate vleeseter.
vandaar dat ze hier, naast de brokjes, dagelijks vers vlees krijgen.
Rieneke1
14 jaar geleden
o ja, en 80% water natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn katten kregen heel af en toe gekookte lever, ze konden vaak niet wachten tot het afgekoeld was en als ze de kans kregen gapten ze het van het aanrecht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is wel degelijk iets als een muizenfokkerij in nederland,
Buiten dat veel muizen een vroege dood sterven in een vivisectielab zijn er ook heek veel nodig voor de productie van melk, jazeker, deze melk wordt o.a. gebruik in onderzoeken naar geneeswijze of voor bepaalde ziekten.
Het zijn vooral de specifieke eiwitten die ze voor die onderzoeken gebruiken.
Maar ook op de eiwitten van koemelk, schape, geite ezel en buffelmelk wordt onderzoek gedaan.
En gebruikt in de cosmethische en pharmaseutische industrie.
Rieneke1
14 jaar geleden
je kan het vlees beter rauw geven giweda, zo blijven alle voedingsstoffen het best behouden.
vers vlees werkt ook als probiotica, wat de weerstand versterkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja rieneke snap ik maar gekookte lever snijdt makkelijker. Maar nu niet nodig want ik heb geen katten meer, alle buren samen hebben ontelbaar veel katten en dat is voor mij genoeg.
En Willower, je moet gelijk hebben want hoe komen ze voor al die onderzoeken anders aan zo veel muizen, nooit bij stilgestaan.
mensen zouden het niet snel kopen denk ik.
die geven liever iets wat ze zelf als voedsel herkennen, zoals kip of zalm.
je kan overigens diepvriesmuizen kopen voor je katten.
Rieneke1
14 jaar geleden
Muis is wellicht niet eens echt smakelijk (voor een kat).
Katten vangen waarschijnlijk alleen muizen omdat ze er toevallig zijn, om te jagen.
Stel, je bent een kat, en je ziet een muis rennen.
Prachtig speelgoed toch?
En ja, waarom zouden ze hun vangst dan niet meteen opeten... Ze hebben tenslotte niet voor niks al die moeite gedaan...

Toegevoegd na 3 minuten:
Oh, en voor een kattenvoerfabrikant is het natuurlijk veel arbeidsintensiever om dat kleine beetje muizenvlees van al die miniscule botjes af te schrapen...
Het is dan veel makkelijker om kant en klaar vleesafval aangeleverd te krijgen om dat vervolgens te verwerken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat waarschijnlijk nooit iemand geproefd heeft hoe een muis smaakt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
omdat het een mythe is dat katten van muizenvlees ''houden''.
ze jagen erop, en pakken graag het staartje allemaal sadisme........heeft niets te maken met de smaak van het vlees..stomme vraag uit stomme internet lijstjes.........
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat katten muizen helemaal niet zo lekker vinden. Althans, mijn kat niet. Hij vangt veel muizen, brengt ze mee naar huis, martelt ze dood en laat ze dan liggen. Mijn andere kat die al overleden is deed hetzelfde, maar wilde na de moord onmiddellijk naar binnen om zijn blikvoer op te schrokken.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja natuurlijk maar als je katten op een boederij neemt die alleen maar worden gevoerd met wat melk en moeten leven van de jacht dan is het wel een heel ander verhaal.
zondag
14 jaar geleden
Ja als ze ervan moeten leven is het natuurlijk een ander verhaal. Maar de vraag was waarom er geen muizensmaak voor katten bestaat; in blikvoer of brokken dus. En die katten die blikvoer of brokken krijgen vinden muizen niet of nauwekijks lekker is mijn ervaring.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als jij de hele dag aan het fourageren moest voor brandnetelsoep en een handje hazelnoten en een konijn dat je nog moet villen, en je komt thuis en daar staat een dampende rollade op het aanrecht, ga je ook niet voor je 'meest natuurlijke' maaltijd. Geef die kat een ongelijk ;-)
Katten zien muizen gewoon als prooi (dat is hun jachtinstinct) net als vogels en vissen (hoewel alle katachtigen op de tijger na een bloedhekel hebben aan water.)
De trigger tot de jacht bij katten is een trillende beweging,
Ga je zenuwachtig met en stokje voor de neus van je kat dan gaat hij dat proberen te pakken.
Ga je met een spiegeltje en zonlicht bewegen over de vloer dan gaat je kat er achteraan.
De snorharen van een muis zijn een ideale trigger voor zijn jachtinstinct, het draadje wol van de bol van oma heeft heel veel weg van de staart van de muis of zeg ik het nou verkeerd om.
Nou ja misschien is het wel een idee als nouviteit voor de producent (die zoeken toch naar steeds weer een andere manier om iets in de markt te zetten maar die muis heeft met smaak niets te maken.
Zelf heb ik ook nog wel wat iedeen;
De smaken
Appelvink
Roodborstje
goudvis
kanarie
zeebravink
dwergpapagaai (met die grote zal hij wel moeite hebben alhoewel uit blik??
Zelf denk ik dat er voldoende op de markt is om een kat een lang en gelukkig leven te geven als het om voeding gaat.
Men zou wel wat bewuster om kunnen gaan met andere behoeften van katten hoewel ik denk dat de meeste dierenvrienden wel goed met hun dieren omgaan.
Meestal sluipen er fouten in doordat mens het dier niet begrijpt en is er van kwaaie wil geen sprake soms wel laksheid of gebrek aan verantwoording en kennis.
Zo ook deze vraag het klinkt alsof je iets voor de kat wil doen zeg maar een extra`tje of variatie in elk geval iets positiefs voor de kat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
heb smakelijk gelachen om je lijstje, +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben blij dat je er de humor van kunt inzien normaal wordt ik altijd zo serieus genomen!
Rieneke1
14 jaar geleden
niet gaan klagen dat je serieus genomen wordt he ;p
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om iets extra`s voor je kat te doen zijn er plenty mogelijkheden, de liefde van het baasje voor zijn kat (en interesse)zal in grote mate bepalen of de kat een gelukkig leven zal leiden, waarbij goede en lekkere voeding een rol speeld maar niet alles is
Ik vind het wel een goed idee. Het zal mensen wel aanspreken, lijkt mij. Je zult ook weinig aan de standaardsmaak hoeven te veranderen, alleen een muis versnipperen over 100 blikjes, een lief muisje op het etiket doen en er opzetten: nu met echte stukjes muis!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk hoef je geen echte muis te gebruiken om een muizensmaakje te krijgen. Maar zie maar eens een proef persoon te krijgen die eerst echt muis gaat proberen en dan moet proeven of dat overeenkomt met de gecreërde muizensmaak. Hmm, lijkt mij niks hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Grappige vraag, nog nooit bij stilgestaan.
Ik denk dat er geen kattenvoer in de winkel te koop is, omdat onze poezen nu eenmaal niet zelf de supermarkt in kunnen om hun blikjes te kopen. Ze laten dit over aan hun baasje die zich absoluut niet kan voorstellen dat muizensmaak lekker is. Daarom worden er wel andere smaken verkocht die ons mensen meer aanspreekt, maar die een kat in het wild nooit zou kunnen vangen: varkens, lams en rundvlees, tonijn en waarschijnlijk is ook een zalm niet door een kat te vangen. Wij mensen vinden dit wel lekker en daarom kopen we het. In een bepaalde reclame voor kattenvoer wordt er zelfs een toefje peterselie bij gelegd.....
We vinden ook geen eendagskuikentjessmaak, want dat vinden we dan weer zielig. Terwijl katten er meestal echt gek op zijn.

Eeuwenlang heeft de kat zich in leven gehouden met muizen. Daar werd ze zelfs voor aangeschaft. Ik denk dus dat katten muizen en rattensmaak best lekker zullen vinden.
En als ik naar de katten uit mijn verleden kijk, dan zou er aan het lijstje van 'onbekend' ook nog wel smeuige brokjes met vleermuizensmaak of spinnen/vliegjespatee aan toegevoegd kunnen worden. Die werden ook smakelijk opgepeuzeld.

Waarom katten de muizen, ratten en vogeltjes die ze vangen niet opeten heeft misschien te maken met het feit dat ze geen trek meer hebben omdat ze al een half blikje naar binnen hebben gewerkt. Of ze willen het dode muisje aan hun huisgenootje als cadeautje aanbieden.

De kat van mijn overburen eet trouwens wel alle muisjes die hij vangt. Hij laat dan wel altijd 1 orgaantje en het staartje liggen. Dat orgaantje zal wel het galblaasje zijn. Dat is waarschijnlijk te bitter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je kan in de dierenwinkel wel bevroren muizen kopen dan heeft je kat toch de smaak, dus het is er wel maar niet in een blikje, anders komt hij/zij even langs we hebben hier genoeg muizen in het bos hihi
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Katten zie je vaak spelen met muizen maar ik heb nog nooit
een kat een muis zien eten; wel leggen katten gedode muizen neer als hapje voor de andere bewoners voor het huis. Misschien omdat ze zelf geen muis lusten? Of blijft er onder al dat haar en vel gewoon te weinig over om er echt veel moeite voor te doen?

Bovendien, ALS je elke nacht al muis zou eten en je gaat een keer uit eten in de supermarkt, dan wil je natuurlijk niet wéér muis!

ALS het er ooit komt.. dan is het wachten op hondenvoer met kattensmaak :P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
veel katten zijn totaal verpest door supermarktvoer met geur- en smaakstoffen.
om een kat op vers over te zetten heb je vaak een lange adem en veel doorzettingsvermogen nodig.
mijn katten staan deels op vers voer, en eten met smaak de muizen die ik voor ze koop.
Kattenvoer zou een leuke bestemming kunnen zijn voor de overbodige proefdieren. Volgens een persbericht van Proefdiervrij zijn er vorig jaar 450.000 muizen gefokt en daarna ongebruikt vernietigd, omdat er steeds minder dierproeven worden gedaan, terwijl de fokprogramma's doordraaien. Met die hoeveelheid muizen zul je niet bijster veel katten kunnen voeden, maar voorkomt wel verspilling. Paar eendagskuikens bijmengen en je hebt een heerlijk prakje voor je kat.

Wel ben ik bang dat kattenbezitters er niet warm voor zullen lopen. In Frankrijk wordt kattenvoer met konijn verkocht. Katten vinden het heerlijk, maar hier is het ondenkbaar zoiets in het assortiment van de supermarkt op te nemen. Sterker; er wordt hier vegetarisch honden- en kattenvoer verkocht, terwijl het toch best een beetje tegennatuurlijk is een carnivoor op een vleesloos dieet te zetten.