ik heb sinds kort een nieuwe hamster gekregen maar hij bijt nogal hoe kan ik hem het beste tam Krijgen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Antoni
9 jaar geleden
Een hamster is een nachtdier. Hij of zij zal dus vooral 's-avonds en 's-nachts wakker zijn. Overdag zal hij of zij vooral (willen) slapen: dan wakker maken heeft weinig zin. De hamster zal dit heel vervelend vinden. Houd hier rekening mee.

Antwoorden (3)

In plaats van 1 vinger in de kooi doen, je hele hand erin leggen, en zachtjes tegen hem/haar praten. Zo went de hamster aan je hand, je geur, en je stem. Als hij dan niet bijt, kun je telkens iets verder gaan, de volgende keer een zonnebloempit op je hand leggen, en als hij dan ook niet bijt, kun je weer iets verder gaan door hem aan te raken/op te pakken.

Als de hamster blijft bijten bij 1 stap, blijf die dan herhalen totdat hij het niet meer doet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar als hij me dan bijt hoe moet ik dan reageren op hem?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
In ieder geval NIET hem straffen door te slaan/geen eten meer te geven. Ik denk dat je het beste tegen hem kan praten, iets van ''Naam van hamster, niet bijten!'' En dan het nog een keer proberen, of een paar uur wachten/of de volgende dag. Dat verschilt per hamster, sommigen leren snel, bij anderen duurt het wat langer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oke hartstikke bedankt
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Geen probleem :)
Ik zou eerst beginnen met kijken wanneer je hamster actief is. Een hamster wakker maken levert vaak een humeurige hamster op. En geduld is het toverwoord.

Als hij actief is, kan je naast zijn kooi gaan zitten. Als je naast de kooi zit kun je rustig tegen hem aan gaan praten. Dit dit een aantal keren. Zoekt de hamster contact, dan kun je verder.

Als de hamster contact met je maakt kun je hem iets lekkers geven uit de hand. Ik ben zelf geen fan om dingen door de tralies heen te geven dus gebruik het deurtje. oefen dit ook een aantal keer. Gaat dit goed ga dan weer een stapje verder.

Leg je hand in de kooi je kan hier ook wat lekkers op leggen dat je hamster over je hand wil lopen. Let op wil die toch aan je gaan knabbelen, blijf dan rustig. Sommige hamsters pakken snel het voertje van je hand en zijn dan weer weg, maar sommige blijven rustig zitten. Haal dan niet gelijk je hand met hamster en al uit de kooi. Wacht tot hij echt op zijn gemak is als je hem uit ze kooi haalt. De ene hamster zal zich sneller op zijn gemak voelen dan de ander.

Let vooral op dat je dieren zoals een hamster nooit van bovenaf benaderd dit kan heel dreigend overkomen en kan als nog een schrik/ bijt reactie opleveren.

Vooral al deze boven gaande stappen rustig opbouwen en veel geduld hebben, zal je een leuke band met je hamster opleveren
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Praat veel tegen je hamster zo went hij aan jou en je stem, vaak als beestjes bijten zijn ze of heel schuw of ze hebben ergens pijn. Als je zeker weet dat je hamster niks mankeert zal hij waarschijnlijk schuw zijn. Ik weet niet hoe jij je hamster oppakt maar als jij inneens uit je nestje word gesjouwt vind jij dat ook niet fijn. Laat hem weten dat je er bent. Geef het beestje iedere dag aandacht dan went hij waarschijnlijk snel aan je