Is onze poes te snel afgevallen?

Wij zijn in juli verhuisd vanuit Amersfoort naar Kesteren. Wij hebben dus ook een andere dierenarts. Onze poes was veel te zwaar geworden, bijna 5 kilo. Dus ik heb haar op dieet gezet.

Nu is ze in 4 maanden tijd 500 gram afgevallen. En volgens de DA is dat veel te veel. Ze weegt nu 3,5kg Die 500gr is sinds de laatste weging bij onze DA in Amersfoort geweest, dat was begin juni.

Onze DA in Amersfoort zei dat ze 100gr per maand mag afvallen, nu is dat dus 125gr geweest. Niet zo gek, want er zit een stressvolle verhuizing tussen. En van een 1 kamer apartement heeft ze nu een heel huis met zolder tot haar beschikking en ze rent en dondert de trap op en af...

Nu heeft de nieuwe DA gezegd dat ze onbeperkt calorierijk voer tot haar beschikking moet hebben. Ik ben dus bang dat hij alles ongedaan maakt, want de poes is net zo'n vreetzak als haar broer geworden en kent geen maat.

Normaal ben ik degene die naar de DA gaat met onze katten, maar omdat ik vandaag niet kon is mijn man gegaan en daarom heb ik mijn vragen dus niet zelf aan de DA kunnen stellen.

Ter extra informatie, de poes heeft HCM.
En ze is 5 jaar en een paar maanden.

9 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als de poes van 5 kilo naar 3,5 kilo is gegaan, dan is ze 1,5 kilo afgevallen i.p.v. 0,5 kilo. Of mis ik iets? Verder zou ik zeggen: luister goed naar je eigen gevoel.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Dat klopt idd, in totaal 1,5kg maar dat is in meer dan een jaar tijd. Daarom schreef ik ook: "Die 500gr is sinds de laatste weging bij onze DA in Amersfoort geweest, dat was begin juni."

Het beste antwoord

Je poes is inderdaad in rap tempo veel afgevallen, en zo snel afvallen is niet goed voor katten. Afgezien van de HCM is ze wel gezond begrijp ik?
Onbeperkt kunnen eten is altijd het beste voor een kat, omdat ze graag vaker kleinere hapjes eten. Een schrokop kan je laten puzzelen/jagen om het eten binnen te krijgen.
Ik neem aan dat ze nu een goed figuurtje heeft? Probeer het dan met onbeperkt eten, al zou ik niet zo snel hoog-calorisch voer uit de kast halen.
Monitor haar gewicht ondertussen goed, dan kan je snel op veranderingen inspringen.

Het lijkt me sowieso een goed plan om je nieuwe dierenarts even te bellen met je vragen: hij heeft de poes gezien per slot, en wellicht kan hij je uitleggen waarom hij de poes aan calorierijk voer wil zetten.
Rieneke1
9 jaar geleden
HeerVoldemort
9 jaar geleden
De poes eet op moment helemaal geen brokjes meer, dat is ineens zo sinds zondag. Dus maandag DA gebeld en we konden dinsdag komen. We zijn zondag ook meteen over gestapt op blikvoer, omdat ik vermoedde dat ze pijn aan haar tandjes heeft. Er was al eerder geconstateerd dat haar gebitje slecht is, en dat daar iets aan gedaan moet worden. Maar omdat ze HCM heeft, wilde ik haar liever niet onder narcose hebben. Die HCM is juist ook vast gesteld toen ze twee jaar terug naar de DA ging om haar gebitje te laten doen. Voor de narcose hebben ze haar uitgebreid onderzocht en hoorden ze hartruis, toen is de operatie op hold gezet en ben ik eerst naar de UU gegaan voor een hart echo. Daarna heb ik het gebit verder zo gelaten, ik dacht daarbij, als ze echt problemen krijgt gaan we dan wel, desnoods alles laten trekken, zodat ze niet elk jaar onder narcose hoeft. Het niet eten van harde brokjes komt volgens de DA ook door het gebit. Er zijn nu hele slechte kiesjes bij, en de DA zegt dat deze eruit moeten. Ook vind hij dat ze te snel is afgevallen hij is bang dat ze al langer dan zondag niet meer eet. Maar ik weet dat dit niet klopt, omdat ik de katten altijd voer. Voldy kan niet bij haar voer, dus heeft ze zelf haar bakje iedere keer leeg gegeten....tot zondag dan. Hij heeft speciaal voer mee gegeven, natvoer zakjes van RC, deze:
http://www.medpets.nl/royal+canin+gastro+intestinal+kat/ Volgende week dinsdag moet ze terug komen, dan gaan ze weer wegen en eventueel opereren.
Rieneke1
9 jaar geleden
Wat een dillema's altijd met een HCM-katje :( Toch moet er snel iets aan het gebit gedaan worden: een slecht gebit kan het hartfalen versterken en/of nierfalen veroorzaken. Ik zou dat natvoer dan maar even geven als ze het graag lust.
Succes met je meisje!
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Bedankt. Ja dat gebitje gaat volgende week gebeuren. Hoe kan een slecht gebitje nier of hartfalen veroorzaken?
Rieneke1
9 jaar geleden
Bacteriën die in de bloedbaan komen.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
De poes is eergisteren geopereerd en er zijn 4 kiesjes uitgehaald. Ze maakt het goed, ze heeft alleen dinsdag zo veel pijn gehad, echt zielig :-( Ik heb uiteindelijk toch nog een hart echo laten maken omdat ik er zeker van wilde zijn dat het hart in orde was, voordat er een operatie zou plaats vinden. Het hart is in orde, en ze heeft toch geen HCM. Ze heeft wel een hart aandoening, lekkende klep en een verdikt hart, maar door de pillen is hiervan niets meer te zien.