Hoe weet je of een hamster dood is?

Hamster beweegt niet. Ik ga kijken of hij morgen wel beweegt of warm is.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
18.8K

Het beste antwoord

Niet bewegen en koud zijn is wel een aanwijzing, maar houdt eventueel ook rekening met een mogelijke winterslaap van het diertje !

Alleen Syrische hamsters houden een winterslaap, dwerghamsters niet. Hamsters houden in het wild een winterslaap, in gevangenschap doen ze het alleen als de temperatuur onder de 10 graden is. Bij een hamster dat in een echte winterslaap zit daalt zijn hartslag en ademhaling. Als een hamster in een winterslaap zit, lijkt het net of hij dood is. Zo is het wel eens voorgekomen dat een hamster werd begraven en een paar dagen later levend in de tuin werd gezien!

Een hamster dat in een winterslaap zit, heeft een speciale houding. Hij is dan half opgerold en heeft zijn voorpootjes uitgestoken, ook voelt hij koud aan. Hij is echter niet stijf (wat wel is als hij dood is).

Als je hem bijv. even een klein duwtje geeft vertoont hij een hele trage reflex. Zo'n winterslaap kan wel een week duren bij een hamster, wat natuurlijk gevaarlijk kan zijn omdat hij misschien niet genoeg gewicht of kracht heeft. Daarom is het het beste als je zorgt dat hij niet in een winterslaap belandt.

Als je hamster in een winterslaap zit, moet je proberen hem weer warm te laten worden. Je moet echter wel zorgen dat de overgang niet te groot is. Het beste is dat je hem in je handen probeert op te warmen of je hamster met wat extra nestmateriaal bedekken. Natuurlijk moet je ook zorgen dat het in de ruimte boven de 10 (liefst 15) graden is.

De ene hamster valt eerder in een winterslaap dan een ander.

Andere antwoorden (2)

Als je hamster onverhoopt in een winterslaap is gevallen, zal hij morgen niet stijf zijn, de temperatuur zal wel gezakt zijn. Is hij wel stijf, en stinkt hij een beetje, dan ben ik bang dat hij dood is. In de link hieronder staan nog een paar tips hoe je een dood beestje kan onderscheiden van een hamster die een winterslaap houdt. Ga in ieder geval niet eraan porren en trekken, in geval van winterslaap is dat niet goed. Sterkte.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als een dier dood is worden ze naar een half uur naar overlijden stijf. Dit duurt een paar uur en dan worden ze weer "flexibel" zeg maar.

en uiteraard worden ze koud naar het overlijden.

Als hij echt overleden is, zeg in sterkte!

Toegevoegd na 1 minuut:
Ow en houd natuurlijk rekening met de winterslaap. Hierover is al veel gezegd in de andere antwoorden!