waarom zien katten niet dat het regent als ze naar buiten willen?

Mijn katten gaan vaak de tuin in, als het regent willen ze ook , maar als eenmaal de deur open gaat en het regent willen ze niet meer, als ik de deur dicht doe willen ze weer naar buiten terwijl ze net gezien hebben dat het regent???

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
10.4K

Antwoorden (3)

Katten zien minder goed dan de mens bij daglicht:
Nickolay Lamm probeert de katachtige kijk op de wereld in beeld te brengen in het project Cat Vision. Hij ging te rade bij verschillende oogspecialisten en dierenartsen om met die kennis de verschillen tussen het zicht van mensen en dat van katten te kunnen weergeven. Zo hebben de spinnende viervoeters onder andere een beperkter perifeer beeld, zien ze minder goed in de verte en kunnen ze maar een beperkt aantal kleuren onderscheiden - een beetje zoals de gemiddelde Instagramfilter dus.
fremar
9 jaar geleden
Het gaat katten er in dit geval niet om of het al dan niet regent.
Ze vinden het van belang controle te hebben over hun territorium: het is geruststellend voor ze dat jullie desgewenst portier spelen.
Ook als het niet regent zeuren katten om het openen van de deur, om vervolgens toch binnen te blijven, of meteen weer rechtsomkeert te maken.
Rieneke1
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Kwibus kijkt naar buiten en ziet dat het regent, althans hij ziet dat er iets naar beneden komt wat hem niet bevalt. Sneeuw kan hem niet schelen.
Rieneke1
9 jaar geleden
Precies! Vraagsteller vat het gedrag verkeerd op.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Mijn kater vindt alles prima, als hij maar naar buiten kan! en met een eigen kattenluik kan dat ook. Loopt in de regen buiten, komt doorweekt weer binnen en geniet met volle teugen...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Die van ons wil gewoon stronteigenwijs ook naar buiten als het regent. Al is hij dan wel beduidend sneller weer binnen of kruipt ergens onder....
In principe ziet een kat inderdaad anders en iets minder goed dan een mens. Maar hun nieuwsgierigheid trekt ze toch naar buiten. Ook omdat daar een aantal concurrenten rondlopen die ze graag in de gaten willen houden.
En: een kat heeft een uitstekend reukvermogen. Regen, d.w.z. een natte stoep en dito grond kun je ruiken. Maar dat wil niet zeggen dat een kat regen leuk vindt. Een kat wordt nou eenmaal niet graag nat.
Als je het beu bent om voor portier te spelen kan een kattenluikje heel handig zijn. Er zijn er die je op 3 manieren kunt gebruiken: helemaal dicht (er zit een slotje op, niets kan er nog in of uit); alleen naar binnen kunnen (voor 's avonds, ze kunnen dan wel binnen komen maar niet meer opnieuw naar buiten); of alleen naar buiten (ze kunnen dan niet meer opnieuw naar binnen, het luikje is dan gewoon dicht).
Wanneer je graag wilt dat je katten meer buiten zijn kun je ze stimuleren. Plaats daarvoor in de tuin op verschillende plaatsen hokjes, afdakjes e.d. Wat extra leuk is: een oud aquarium of iets op maat gemaakt van plexiglas, is lekker warm (kweek kas effect met een lekker zonnetje erop), je kunt ze zien zitten en zij zien jou. Compleet met dekentjes zal er graag gebruik van worden gemaakt. Zo kunnen ze de grenzen bewaken en ze zitten toch droog.
Ook kun je ze buiten voeren. Een gewoon etensbakje kan onder een afdakje geplaatst worden, maar je kunt ook brokjes her en der verstoppen. Zo moeten ze zoeken en raken ze misschien wat over hun "slecht weer" aversie heen.

Toegevoegd na 1 dag:
O, ja: katten hebben een uitstekend gehoor. Ze horen de regendruppels vallen.