Is mijn kuiken een kip of een haan?

Aangezien ik zelf weinig van kippen afweet hoopte ik dat iemand me hier kon helpen. Ik heb zo'n 10 weken (2.5 maand) geleden 2 kuikens gered. Ik vermoed dat zij enkele dagen oud waren toen. Nu vroeg ik me af of het kippen waren. De ouders zijn beide sierkippen (verklaart de het vachttype)... maar qua grote zien ze er erg anders uit, komen wel uit dezelfde nest.
Iemand een idee? Hoe kan ik dit eventueel zelf ontdekken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
8.2K
Ivana
9 jaar geleden
Volgens mij hadden de dieren bij deze maat al een goed zichtbare kam gehad als het hanen zouden zijn geweest. In mijn idee zijn dit dus hennen.
ItisILeClerc
9 jaar geleden
het zijn zeker kippen als de ouders ook kippen zijn

Antwoorden (2)

Het verschil tussen hen en haan is bij sommige rassen gelijk na de geboorte al te zien aan de kleur van de kuikens, maar bij de meeste rassen is het moeilijk om te zien. Als je meerdere kuikens hebt kan je het soms zien aan het gedrag, haantjes zijn wat feller en voeren na een paar weken gevechten. Let ook op de staart, bij hanen wordt deze op den duur anders (vaak meer omhoog staand) dan bij de hennen. Meestal zijn de hanenkuikens iets groter dan de hennen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Op deze leeftijd zou je bij haantjes een begin van sporen moeten kunnen ontdekken, de afwezigheid daarvan is echter geen doorslaggevend bewijs.
Ook de kam zegt weinig over het geslacht, wederom rasgebonden.
Soms ben je pas zeker na het leggen van een ei, uitblijven van gevechten of beginnend kraaien. Overigens kunnen hennen ook gaan kraaien als ze zich als haan van de club voelen......