begrijpt een hond een betekenis van een zoen?

Als je een hond een zoent geeft begrijpt de hond dan dat dat een zoen is (liefde)? Alleen een zoen geen knuffel of aai erbij.

Toegevoegd na 7 minuten:
Als je een hond een zoen geeft ziet de hond dat dan ook als een zoen(liefde)? Alleen een zoen geen knuffel of aai erbij.

Effe normaal Nederlands geschreven lastig via mobiel typen vandaar

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
18.1K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
niet echt... maar een hond herkend denk ik wel aandacht en warmte

Antwoorden (4)

Nee een hond ziet daar geen enkele betekenis in.

Heb jij honden elkaar weleens zien zoenen?;-))
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, maar de lager geplaatste likt de hoger geplaatste wel de bek., En daarvan kennen ze de betekenis precies !! Je hond zoenen betekent hem als je meerdere erkennen. Ongetwijfeld lief, maar niet heel verstandig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Likken is iets anders Marleen,vs heeft het over zoenen. Een hond weet echt niet wat zoenen is en ziet dit ook niet als likken zoals honden onderling doen.
Ik heb het dan niet over zoenen op de bek van de hond,vind dit trouwens ook niet fris.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben er van overtuigd dat een hond dat verschil niet ziet ; een mens die hem kust interpreteert hij gewoon als een mens die hem likt.
Bron : veel gekeken naar Martin Gaus en Cesar Milan ;-)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nou ik heb mijn honden vaak genoeg een zoen op hun kop gegeven en ik was toch echt niet de mindere en zij hebben ook nooit geprobeerd om boven mij te staan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt ; het gaat om zoenen op de bek (wat ik persoonlijk niet heel fris vind, maar je hebt van die mensen). Op de kop zal hij meer interpreteren als een soort aai.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En je staat erboven dus groter als je dit doet.
Op de bek vind ik niet fris,ze likken overal aan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben geen hondenmens maar het lijkt me dat het net zo is als bij katten. Wanneer een kat mij likt ga ik er van uit dat zij dat instinctief doet en niet de exacte functie daarvan begrijpt maar dat interpreteert als liefde (net zoals mensen elkaar zoenen). Ik begrijp dit echter wel wanneer de kat dit doet bij mij ondanks het feit dat ik als mens niet de gewoonte heb mijn geliefden te gaan aflikken. Ik ga er van uit dat een kat of een hond dit via non-verbale communicatie dit ook zo kan begrijpen. Dus ja, ik geloof wel dat zij een zoen aanvaarden als een teken van liefde.
De hond interpreteert de aanraking. Het is de intentie waarmee de aanraking wordt gegeven (aai, kus, duw, tik) die op de hond overkomt.

Als jij lief wilt zijn en een vertrouwensband wil opbouwen door hem te aaien, te knuffelen of een zoen te geven, zal hij het ook als zodanig ontvangen als een lief gebaar.
Geef je hem een duw omdat hij in de weg staat, een tik of struikel je over hem, dan zal ook dat naar de intentie gemeten worden.
Ivana
9 jaar geleden
Ivana
9 jaar geleden
Maakt niet uit Conqie, hoe meer antwoorden hoe leuker voor de vraagsteller. En inderdaad, de intentie.....;)
Nee, ik denk van niet. Het ligt nl. aan de hond en aan de omstandigheden waaronder de zoen wordt gegeven.
Over het algemeen kun je ervan uitgaan dat, wanneer de hond lichamelijk en geestelijk ontspannen is, knuffels, geaai en evt. een kus als prettig zal ervaren. Wanneer je je hond op het eind van elke knuffelpartij een kus geeft, zal hij het zien als een afkondiging van het ritueel. Hij zou je dan bijv. een poot kunnen geven, of op zijn zij kunnen gaan liggen. Wanneer hij steeds hetzelfde gedrag vertoont waarmee het lijkt dat hij om meer aandacht vraagt is het in dat geval aangeleerd gedrag.
Er zijn echter honden die het niet waarderen. Een kus op een wang kunnen ze ervaren als "onderdanig gedrag" van jou kant en het interpreteren dat de hond zelf als meerdere door jou gezien wordt. Wanneer je naar de hond toegaat kunnen zij het zo zien: een mindere gaat naar zijn meerdere wat maakt dat de hond dan ranghoger is. Sommige honden vinden dat uitermate prettig: ze willen graag boven je staan. Maar bij bijna alle honden werkt het verwarrend: ze vragen zich af waarom ze ineens als ranghoger worden gezien, terwijl het normaliter altijd andersom hoort te zijn. Dat kan voor conflict situaties zorgen.
Een kus bovenop de kop zou als een dominante handeling worden gezien. Een ranglagere likt doorgaans alleen zijn meerdere aan de onderkant van zijn bek/kop, mondhoeken en zelfs in de bek. En de wang hoort daar ook bij.
Ik ben er als hondenbezitter wel van overtuigt dat aaien als ontspannend ervaren wordt. Het komt de band tussen mens en dier zeker ten goede! Maar of ze een zoen echt als liefde ervaren? Nee, helaas niet. En dat is het verschil tussen 2 diersoorten: wij mensen bekijken het vanuit ons menselijke gedrag. Tussen mensen is een zoen een uiting van het bevestiging van een hele goede band. Maar voor honden staat dat in grote lijnen toch ergens anders voor.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een zoen zoals jij hem beschrijft geef je per definitie met je lippen. Aangezien mensen de enige dieren zijn die naar buiten stekende, rode lippen hebben kan een hond de betekenis van een zoen niet begrijpen. Aan je gelaatsuitdrukking kan hij wel zien dat het een gebaar van genegenheid is.