Wat mankeert mijn kat?

De laatste tijd doe hij z'n behoefte in mijn bed. Hij sliep wel vaker op mijn bed en dat ging altijd goed.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K
Rieneke1
9 jaar geleden
Heb je het over plassen of poepen?
Als je het over plassen hebt morgen nog urine inleveren: een kat die verstopt raakt door blaasgruis heeft niet lang meer te leven.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Heb zelf een blaasgruis patientje gehad, niet prettig.
Dus ook ik adviseer je de dierenarts te bellen voor een afspraak!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad, is het poepen of plassen, of allebei? En gebeurt het terwijl hij slaapt, of zie je hem bewust in de houding gaan zitten? Of bij bepaalde houdingen of activiteiten? (Die van mij laat het meestal lopen als hij zich aan het wassen is, bijvoorbeeld.)

Het beste antwoord

Wanneer er geen medische oorzaken zijn is het een zindelijkheidsprobleem. Laat wel alles heel goed onderzoeken. Niet alleen urine, maar ook bloed, nieren evt. lever en ook spijsvertering (evt. in overleg met de dierenarts eens ander voer proberen als er geen ziektes e.d. uitkomen.)
Een kat zal instinctmatig altijd zijn geur verversen. En dan maakt het niet uit waar die geur zich bevindt. En echt: zelfs het kleinste luchtje ruiken ze nog. Een kat is een dier met een hele goede neus en een uitstekend vermogen tot het herkennen van geuren. Het makkelijkst zou zijn als je hem niet meer op bed laat slapen. Maar wees op je hoede: stel dat hij echt niet meer op bed mag en dit erg gewend is, kan hij ook zomaar elders in de slaapkamer zijn plas doen. Zorg voor een ligplaats die onweerstaanbaar is voor hem. Er zijn katten die elke week een schoon dekentje willen, maar er zijn er ook die een vieze dweil of een oude krant prefereren.
Zorg voor een kattenbak die zo groot mogelijk is. De meeste katten vinden een kap erop vervelend. Ook is er over het algemeen een voorkeur voor een zo fijn mogelijke kattenbakvulling. Zet het op een makkelijk bereikbare, rustige plaats. Er zijn katten die een bak maar 1x willen gebruiken. Dan is het handig om 2 bakken neer te zetten en regelmatig schoon te maken.
Ga voor jezelf eens na of de kat last heeft van stress. Is er het e.e.a. gebeurd of veranderd de laatste tijd? Zijn er huisgenoten bij gekomen, is hij veel alleen, is de kat aangevallen door soortgenoten, kortom: er kan een oorzaak zijn die de aanleiding van dit gedrag is.
Wanneer het een binnenkat is, zorg dan voor meer entertainment. Voerballen, brokjes verstoppen (zo moet hij zijn neus gebruiken), laat hem achter balletjes aan rennen, koop een hengel met een veer of muis eraan enz.
Veel succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bij plotselinge verandering in gedrag, altijd de dierenarts consulteren.
In een heel groot gedeelte van de gevallen betreft het een onderliggende medische oorzaak. Zo triest als het dan als een gedragsprobleem wordt gezien.

Toegevoegd na 10 minuten:
Als je het over plassen hebt, vang dan urine op en lever dat zo snel mogelijk in bij je dierenarts. Als je kat blaasgruis heeft, kan hij verstopt raken, en dat kan dodelijk zijn als er niet heel snel actie ondernomen wordt.
Rieneke1
9 jaar geleden
HeerVoldemort
9 jaar geleden
+ En buiten dat, als het bed naar urine stinkt (succes met de stank uit het matras krijgen) gaan ze het er ook vaker doen.
Het kan ook komen door ouderdom. Ik heb ook een kat gehad die van de ene op de andere dag zijn behoefte niet meer in de kattenbak deed. Het is misschien dat je kat zijn behoefte niet meer op kan houden of niet voelt dat hij/zij naar de kattenbak moet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Rieneke1
9 jaar geleden
Ouderdom op zich is geen ziekte: wel zijn oudere katten kwetsbaarder.
Op naar de dierenarts dus.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kan naar de dierenarts gaan, zou ik ook aanbevelen. Probeer ook eens als je een dag thuis bent te kijken of het ook gebeurt als je er zelf bij bent. Doet je kat zijn behoefte altijd in een kattenbak of buiten? Zet je kat anders een paar keer per dag in de kattenbak om te laten weten dat hij/zij daar zijn behoefte moet doen