Waarom reageren mijn katten op fluiten?

Hallo.
Ik heb thuis 3 katten, 2 vrouwtjes en 1 mannetje. Het is algemeen bekend dat sommige katten naar je toe komen als je fluit en dat is hier ook het geval. Maar als ik langdurig hoog fluit begint de mannetjeskat de vrouwtjes aan te vallen. Hij pakt ze bij hun nekvel alsof hij wilt paren. Heeft iemand enig idee waar dit gedrag vandaan komt?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
13.7K

Antwoorden (2)

Dat wordt omgerichte agressie, of redirectie-agressie genoemd.
Je kat raakt gefrustreerd door iets, in dit geval het hoge gefluit wat hem waarschijnlijk triggert omdat het hem akelig in de oren klinkt. Hij weet met die frustratie geen raad, en viert het bot op de vrouwtjes.
Dat hij zo reageert en de vrouwtjes niet, is vermoedelijk omdat zijn stresslevel wat hoger is, en/ of omdat hij sowieso qua karakter eerder voor de aanval zal kiezen.
Rieneke1
9 jaar geleden
Idee , ja ! Een kat zoals je weet kan veel beter horen dan mensen , nou beter , anders . Wij kunnen misschien een muziekaal gehoor hebben maar katten kunnen de torren onder de deurmat horen . Echt uit eigen waarneming zelfs een zilvervisje horen ze . Eigen subjectieve waarneming :) . Maar sissen fluiten geeft geluid wat jij en ik horen maar ook veel geluid wat wij NIET horen , ja je voelt hem al aan komen . Prooien maken vlak voor ze dood gaan een geluid , muizen horen het ook en maken ook geluidjes die wij niet horen maar katten wel ! En die worden zeg opgewonden , hitsig , agressief van bepaalde geluiden net zo als wij dat van muziek hebben niet hitsig :) maar we laten onze emoties er door nou ja dat weet je wel . Katten en honden laten zich door geluid enorm opfokken ( beïnvloeden ) Mijn katten hoorden ook vleermuizen die niet te zien waren . Misschien zit in jouw gefluit wel een ( onder ) toontje van een krolse poes :) Het blijven ondoorgrondelijke stadspanters onze lieve huiskatten .
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Idee , ja ! Maar echt echt weten niet . Dat had er nog achter gemoeten . Katten reageren op ons gesis omdat het tonen zijn van hun ( vroegere ) prooien . Mogelijk om de prooi van een ander af te pakken .of ?
Rieneke1
9 jaar geleden
Ik vind het een prachtig verhaal Kapperkort, aan je fantasie schort het niet :)