Ik heb voor mijn chihauhau een veiligheids jasje gekocht. Fel geel en reflecterend. Zal dit haar beschermen tegen roofvogels?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (4)

Nee hoor, ze is nog bijna even licht en de roofvogel kan e.e.a. zo meenemen. En de grip op het jasje is er niet minder om en om kleuren geven ze niks.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Castle
9 jaar geleden
Ze valt door het gele zelfs meer op.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
http://dier-en-natuur.infonu.nl/huisdieren/93184-hoe-bescherm-je-je-hond-tegen-aanvallende-vogels.html
+ Prima antwoord. Het jasje dient om je hond zichtbaar te maken in het donker, om te voorkomen dat hij/zij aangereden wordt, ook belangrijk genoeg om het wel te doen, als je de gebieden waar roofvogels gezien zijn ontwijkt schijnt de kans dat hij aangevallen wordt zeer klein te zijn, het risico op een aanrijding is veel groter.
Castle
9 jaar geleden
Gewoon je hond bij je houden en de tips volgens in de link zoals Crea die geplaatst heeft. Het gele jasje heeft dus zijn voor- en nadelen. Ik zou het hem wel aandoen, maar toch de hond bijhouden. Als er iets gebeurt zijn de gevolgen groot ondanks dat de kans dat iets gebeurt klein kan zijn.
Een gekleurd jasje helpt inderdaad niet maar je hoeft je ook geen zorgen te maken dat buizerds jouw hondje als prooi zullen beschouwen. Een chihuahua weegt 1 tot 3 kg, een buizerd bij uitzondering meer dan 900 gram. Ze pakken dan ook zelden of nooit prooien die zwaarder zijn dan een paar honderd gram: muizen, (jonge) konijnen, mollen. Zeker als je je hond aan de lijn houdt zal geen buizerd het in zijn hoofd halen om hem aan te vallen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat denk ik wel. Op papier is een havik gevaarlijker voor jouw chihuahua maar in de prooilijst van de havik in het boek van Bijlsma worden hondjes niet als gevonden prooi vermeld.
Nee. Een roofvogel (maar ook een vos) is gefixeerd op beweging. Een dier met afwijkend gedrag, wat langzamer loopt of vreemd loopt, zal zijn aandacht trekken. Daardoor kan het gebeuren dat een roofvogel zich "vergist" en een kleine, of jonge hond pakt. Hij zal dergelijke huisdieren aanzien voor een (jong) konijn o.i.d.
Wanneer je met je hondje gaat wandelen is het beter om hem, in bepaalde gebieden niet los te laten. Een roofvogel zal niet zo gauw bij mensen in de buurt komen ook al loopt er iets bij wat hij als prooi ziet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een roofvogel zou een chihuahua zeker niet als prooi beschouwen. Zelf heb ik 2 chihuahua's en ze zijn nog nooit aangevallen door een roofvogel. Er komt vaak een pauw langs in onze tuin. (de pauw is van onze buren) en zelfs de pauw reageert niet op de diertjes. Wees gerust, je hoeft geen jasjes te kopen om ze te beschermen.