waarom blaffen honden hoog en zacht in hun slaap?

Onze honden blaffen wel eens in hun slaap, maar wat me opvalt is dat het dan zo'n hele hoge blaf is. Ik vraag me af waarom ze dan hoog blaffen en niet met hun normale 'stem' want zover ik weet praten mensen wel met hun normale stem in hun slaap.

Bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
9.5K
Antoni
9 jaar geleden
Interessante vraag! Ik ben benieuwd naar het antwoord. + 1 voor je vraag!
Ivana
9 jaar geleden
Dat zijn typisch droomgeluiden. Op het moment dat ze normaal zouden blaffen waren ze meteen wakker.
Mensen die een nachtmerrie beleven kunnen ook piepen in hun slaap. Ze zijn dan heel benauwd en angstig.
Mensen die met normale stem praten in hun slaap zitten niet in een droom beklemd, zijn niet angstig.
Antoni
9 jaar geleden
Dus al dromende "weet" het hondenlichaam dat het niet gewoon moet blaffen, omdat anders de slaap wordt verstoord? Dat is wel heel bijzonder, vind ik.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ah het is inderdaad bijzonder dat ze dat dan 'weten'! Bedankt!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik denk ook dat het droomgeluidjes zijn, katten maken ook andere geluiden wanneer ze slapen.
Ivana
9 jaar geleden
Nee, er komt geen weten aan te pas. Weten is bewustzijn en dit is onderbewust.
Antoni
9 jaar geleden
Dank je wel, ik begrijp het nu. Je bedoelt de zin "Op het moment dat ze normaal zouden blaffen waren ze meteen wakker." als een feit, niet als een eigenschap, en dan in combinatie met de eerste zin "Dat zijn typisch droomgeluiden.".

Antwoorden (1)

De hond droomt vermoed ik.
In de REM-slaap kan het zijn dat een hond begint te 'lopen' 'trillen' 'geluid maken' 'kwijlen' ' tong uitsteken' en heel veel meer.

En dat geluid dat ze kunnen maken,... wel het kan een hele waaier zijn.
Piepen, sabbelen, smakken, janken, huilen als een wolf, zachtjes blaffen en hard blaffen.

Het hangt dus voor een groot deel af van de hond zelf. Jouw hond is dus kennelijk een zachtere van stemgebruik dan sommige andere honden.
Net zoals niet alle mensen die dromen een gesprek voeren met iemand anders. Het kan.