Hoe houd je een kat uit andermans tuin?

Met onze buren is de band niet heel goed. Om escalatie voor te zijn moeten we voorkomen dat onze kat niet in hun tuin vertoeft, want zij hebben er een hekel aan (weten we van hun ervaringen met andere katten). Toen wij een kat kregen was hun eerste reactie: 'Wat afschuwelijk!'... Anderzijds willen we onze kat ook niet continu binnenhouden, ze heeft nu de fase bereikt dat ze naar buiten wil, kan en ook moet (vinden wij). Hoe zorgen we ervoor dat de kat uit de tuin van de buren blijft zonder dat wij de buren lastig vallen met 'aanbevelingen' voor de tuin? M.a.w.: zij/wij gaan geen katwerende planten aanschaffen voor hun tuin o.i.d.

Toegevoegd na 8 minuten:
Het gaat om een voortuin.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
3.7K

Het beste antwoord

Dat wordt heel lastig.
Het is een optie om je kat een binnenshuis leven te laten leiden, maar dan moet je voor heel veel vervangend entertainment zorgen. Katten kunnen nl. veel meer hun natuurlijke gang gaan, buiten, dan in huis. Meestal zorgt het voor veel stress en soms zelfs voor gedragsproblemen.
Je kunt je kat met een tuigje om, en daar weer een lang touw aan wat aan een waslijn zit (die je van het huis naar het eind van de tuin spant) laten lopen. Maar ik denk dat de kat daar niet veel lol aan heeft. Ze kan immers geen gebruik maken van de ruimte die ze ziet en waar ze ook graag heen wil.
Er bestaan elektronische begrenzers, maar die zijn erg duur. Je kan moet dan een halsband om met daaraan een herkenningssysteem. Vervolgens wordt er een grens aangegeven met het elektrische systeem. Steeds wanneer je kat over de grens heen wil krijgt ze een klein stroomstootje of een trilling als straf. Veel katten kunnen op die manier toch de tuin in en leren vrij snel waar de grens zit.
Er is een diervriendelijkere oplossing die ook goedkoper is, maar mooi is het niet. Wanneer er een schutting om je tuin heen staat is het het makkelijkst te realiseren: maak gaas op een hoogte van 1m80. Let wel: niet verticaal, maar horizontaal. Laat het gaas naar binnen toe minimaal 40 cm. oversteken. Wanneer de kat tegen de schutting op klimt, stoot ze haar kop en kan niet meer verder. Je zult er wel voor moeten zorgen dat er geen hoge bomen vlak naast staan of dat er een tussenstop te maken is i.d.v.v. een vuilnisbak ofzo. Anders springt ze nl. op de afrastering en kan ze alsnog in de aangrenzende tuin komen. Het is wel een katvriendelijk systeem. Je tuin wordt er niet mooier op, je zult hoge bomen/struiken e.d. moeten snoeien tot ver onder het gaas of op een ruime afstand moeten plaatsen. Een hogere boom kun je natuurlijk ook op dezelfde manier omgazen zodat de kat niet verder kan dan je wilt.

Toegevoegd na 2 dagen:
Vergeet niet, als je met vakantie gaat, een stuk van de kattenafrastering tijdelijk weg te halen. Het is nl. zo dat een vreemde kat wel in de tuin kan komen maar er niet meer uit.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Mijn katten zijn binnenkatten. Maar volgens mijn buurman (zo'n duivenpester ) is met een waterpistool naar hen schieten vrij handig. Ze zouden het snel leren dat ze niet op zijn kot mogen komen. Laat ons hopen voor de andere katten in de buurt want anders zie ik hem nog wel met iets anders gooien dan water.

Andere dingen om katten te laten merken dat ze ergens niet mogen komen zijn harde geluiden en plotse bewegingen. Een voetbaltoeter, een ratel,... Elke keer als ze naar de buren lopen,... schrikreactie.

En zijn er zo ook geen 'anti' geurtjes waar ze niet naartoe lopen. Misschien een idee om zo je tuin wat af te zetten zodat ze van de grens met je buur wegblijven. Dit moet je wel regelmatig terug herhalen want deze blijven niet zo lang geloof ik.

Het lijkt ook raar, maar de laatste tijd zie je meer en meer van die poezen die aan de leiband mee lopen en enkel aan de lijn buiten gaan. Daar moet je wel heel wat tijd en geduld insteken want dat wil ook zeggen dat je net als met een hond dan gaat wandelen om de poes tevreden te houden. ( als ze al tevreden zijn zo ? )

Een Katio is een goed idee, maar kost natuurlijk weer veel centjes. Tenzij je een beetje handig bent. En je moet de ruimte hebben natuurlijk.

Maar als je ze echt vrij wil later lopen maar ze mogen daar niet naartoe, dan is je tuin helemaal afzetten eigenlijk de enige mogelijkheid die 100% effectief is, zolang jij 100% alles goed afzette.
9 jaar geleden
vaak is er wel een winkel in de buurt waar een soort uien spul is te koop waar een poes een vreselijke hekel aan heeft. een winkel zoals de ACTION/XENOS en soms ook de LIDL. ik weet verder ook niets meer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een vreemde kat uit je eigen tuin houden is redelijk te doen, zij het nooit met 100 % succes. Je eigen kat uit ANDERMANS tuin houden echter, kan eigenlijk maar op twee manieren : de kat binnenhouden of de kat aan een lijntje buiten laten.

Ik ken het probleem helaas uit de eerste hand, maar bij ons is een tuigje een uitstekende oplossing gebleken. Het duurt even voor de kat doorheeft hoe hij zichzelf niet meteen helemaal in de knoop moet lopen - je moet er dus wel even bijblijven - maar inmiddels kan hij al bijna de hele dag lekker buiten zijn zonder dat ik veel knopen hoef te ontwarren. En hij lijkt er zeker niet onder te lijden.

Probleem is dat het JOUW huisdier is, dus JOUW verantwoordelijkheid, en je buurman hoeft daar geen genoegen mee te nemen. Vooral niet omdat veel katten er een genoegen in schijnen te scheppen de tuin van de buurman als kattenbak te gebruiken,
en ik lees uit je vraag dat je tevoren wist dat de buren niet erg gecharmeerd waren van katten ; dan had je het hele probleem dus eigenlijk ook gewoon kunnen voorkomen.

Maar aangezien ze blijkbaar nog niet gewend is buiten te komen, is er helemaal niets mis mee haar gewoon als binnenkat te laten opgroeien. Eenmaal buiten geweest is het heel lastig dat weer terug te draaien.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
ronron1212
9 jaar geleden
Marleen leg dat eens uit hoe doe je dat dan
Een vreemde kat uit je eigen tuin houden is redelijk te doen,