Geen voedingsbodem in aquarium (met zand), wat werkt nu het beste voor mijn aquariumplanten?

In mijn grootste aquarium (ca. 300L) heb ik een beetje last van het volgende.
De bodem is van zand, nogal verstikkend dus.
Hierin zit geen voedingsbodem.

We gebruiken wel Plantamin van Tetra. Maar dit is niet voldoende voor elke soort plant merken we.

Nu word er gesproken over "klei tabletten" en dergelijke...
Je hebt opties zoals:

http://www.aquaplantsonline.nl/p/1175/jbl-de-7--13-balletjes-200-gr/?search=jbl+balletjes
+
http://www.zooplus.nl/shop/vissen/aquariaplanten_en_verzorging/plantenmest/tetra/70982
+
http://www.aquaplantsonline.nl/p/6414/dennerle-powertabs-30-stuks-wortelbemesting/?search=dennerle&sort=p.price&order=ASC&page=12

Maar welke van dit soort dingen werkt het best?
De eerst link (JBL balletjes) zijn bijv. erg hard en lossen daarom moeilijker op, en gezien zand al verstikkend werkt lijkt me dat dan weer een mindere optie.

Heeft iemand ervaringen/suggesties? Nogal een lastige situatie waar ik zelf niet veel over kan vinden.

Heb echter in mijn andere 5 aquariums grind, en dus ook geen last van dit probleem.

Zit namelijk niet op nog meer "dode" planten te wachten gezien deze best prijzig zijn. En ik het gewoon jammer/zonde vind.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
4.7K

Het beste antwoord

De beste voedingsbodem is eigenlijk geen voedingsbodem. Kiezels of zand volstaat (zolang de kiezels niet te groot zijn, niet > 2 mm). Zoals je nu doet: 'gewoon' Plantamin, zit je namelijk al op de goede weg.

Het nadeel van klei en dat soort dingen is dat de afgifte daarvan namelijk te afhankelijk is van het aquariummilieu en dat dus mogelijk te veel (en dus vergiftigend voor de vissen) of net te weinig kan zijn. (ikzelf heb zeer slechte ervaringen met soort dingen waar je met je links naar verwijst). Waterplanten nemen voedingsstoffen bovendien vooral via de bladeren op. Bij moerasplanten hoor je vaak dat dit niet het geval is, maar niets is minder waar, ook zij passen zich aan als ze lang genoeg onder water staan.

Maar het is inderdaad heel goed mogelijk dat Plantamin van Tetra onvoldoende is. Dit heeft 2 redenen:

1. Denk aan het gezegde 'verandering van spijs doet eten', beperk je dus niet tot Plantamin maar wissel ook eens af met andere merken, denk aan sera florena, easylife profito, etc...
2. Ook andere voedingsstoffen zijn van belang: nitraat, fosfaat en vooral CO2. Controleer dus het fosfaat en nitraatgehalte eens en controleer a.d.h.v. je pH en kH wat je CO2-gehalte is.
Je kan het CO2-gehalte dan namelijk eenvoudig zelf uitrekenen in bijvoorbeeld excel: als de kH in °dkH in cel C2 staat en de pH in cel D2 dan bereken je het CO2-gehalte met volgende formule: =44,01*0,356*C2/((1+(2*10^(D2-10,32)))*10^(D2-6,367))

Indien nodig kan je vervolgens dus nitraat bijdoseren (best als calciumnitraat), fosfaat bijdoseren (als kaliumdiwaterstoffosfaat) en/of CO2 (mbv turf en/of CO2-bemesting).

Waarom calciumnitraat en ook niet gewoon kaliumnitraat? (wat echter wel vaak gebruikt wordt). Omdat de planten gemiddeld meer nitraat dan kalium nodig hebben. Je krijgt bijgevolg dus een overschot aan kalium in het aquariumwater wat zorgt voor een ongewenste EC-verhoging. Bij calcium is het probleem kleiner: want 1 calcium-ion bindt met 2 nitraat-ionen. En calcium is sowieso meestal al in een hoge concentratie aanwezig, dus het verschil is relatief klein. Krijg je toch een hoog calciumgehalte (hoge gH) kan je dat altijd nog verhelpen mbv een beetje turf.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Jip en Janneke taal had ook gemogen hoor :) Maar de water waardes zijn verder prima in orde...
Heb wel bewust een hoge KH/TAC waarde omdat de guppen hiervan houden en het hier heel goed op doen. Ik heb sowieso al besloten maar minder moeras planten te gaan nemen ondanks ze mooi zijn. Ze passen zich nl. heel slecht aan in mijn zandbak, in mijn overige 5 bakken waar grind in zit werken ze nl. wel goed.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Met een bewust hoge kH is niets mis. Wel moet je er dan op letten dat je geen turf gebruikt, die zou de kH namelijk doen dalen. Moest je een te weinig aan CO2 hebben ben je dus aangewezen op CO2-bemesting.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee ik filter ook niet over turf. CO2 is prima, nog geen problemen mee gehad.