Waarom likt mijn hondje zoveel?

Mijn Jack-Russeltje is 14 jaar oud en ze heeft soms de irritante gewoonte(vaak s'avonds )om de hele vloer af te likken.Ik zeg dan vaak gekscherend tegen mijn man dat ze weer aan het dweilen is.Ook als ik ergens schoenen heb staan likt ze erin.Haar tanden zijn pas gereinigd bij de dierenarts(tandsteen) dus ze heeft geen last van haar tanden. Verbieden helpt niet,negeren ook niet.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
11.6K

Het beste antwoord

Niet gaan lachen!
Maar het kan puur van de ouderdom zijn.
Mijn hond had dat namelijk ook!

Misschien herken je op onderstaande site nog meer dingen?

Het oude honden syndroom

Hond: het oude honden syndroom Bij oude honden kunnen gedragsstoornissen voorkomen, die lijken op dementie bij de mens. Vele hondenbezitters komen met deze klacht en denken dan aan euthanasie. Vaak zijn de klachten al geruime tijd aanwezig en denkt de eigenaar, dat geen behandeling meer te geven is. Gelukkig kan de dierenarts in vele gevallen een duidelijke verbetering bewerkstelligen, zodat het leven voor eigenaar en huisdier weer draaglijk wordt.

De klachten
De klachten kunnen zeer verschillend zijn, hieronder volgen de meest karakteristieke uitingsvormen:

* het omdraaien van het slaapritme, dus ’s nachts blaffen en wakker blijven en overdag slapen
* in een hoek staan of doelloos door de kamer lopen
* angstig en/of agressief worden
* vreemde dingen opeten, aan rare dingen likken
* onzindelijk worden
* het niet meer herkennen en/of begroeten van huisgenoten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ofschoon likken meestal erg onschuldig is kan het lastig zijn als het extreme vormen aanneemt. Soms kan een hond voortdurend likken als uiting van stress of verveling. Dit kan zo obsessief zijn dat ze hun vacht kaal likken en soms zelfs hun huid beschadigen. Dit is een gedragsprobleem en het kan verstandig zijn uw dierenarts te raadplegen als u zich zorgen maakt over het likgedrag van uw hond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat het te maken heeft met zout tekort.
Boerderijdieren krijgen vaak een liksteen om zout en mineralen binnen te krijgen. Weet niet of er ook zo iets voor honden bestaat. Maar dat likken kan best duiden op een tekort aan zout.

Informeer het eens bij de dierenwinkel of dierenarts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoe is de kleur van je hondje (slijmvliezen)?
bij katten die aan steen of hun grit likken is het vaak een aanduiding van bloedarmoede.
Rieneke1