wanneer zijn vlooien weg zonder huisdieren in de buurt?

Ik heb 2 kittens gehad die Tot ons spijt na 3 maanden naar een ander baasje zijn gegaan ivm allergie van onze dochter.
Maarr nou bleken ze vlooien te hebben en ondanks dat de katjes nu 1,5 maand weg zijn, hebben we ze nog in huis.
we hebben een spray gebruikt voor het hele huis maar die hielp voor geen meter. Vlooien zitten vooral in vloerbedekking en tapijt. Zowel beneden, boven als op zolder.
Nou hebben we de dierenarts gevraagd en volgens haar heeft een spray geen zin en moet je de kat zelf goed behandelen en gaan ze dan vanzelf dood.
Nu we dus geen katten meer hebben springen ze continue op ons. Maar ze kunnen niet overleven op mensenbloed begreep ik.
Nou is dus mijn vraag, hoelang duurt het voordat alle vlooien dood zijn nu er geen huisdieren meer in huis zijn?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
47.1K

Antwoorden (4)

de larven van een vlo kunnen heel lang overleven. je zult je woning dus een keer moeten spuiten tegen de vlooien.
spuiten, laten inwerken, en dan luchten. lees de folder goed en vraag de verkoper om advies. wees niet bang om, als het toch niet goed werkt dat ook tegen de verkoper te zeggen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik kan je geen echte tijd geven. Het enige advies wat ik je kan geven is je huis even heel goed schoon gaan maken, Alles wat gewassen kan worden wassen, stofzuigen stoffen enzovoort enzovoort. en dan je zak gelijk weg gooien of stofzuiger legen als je een stofzuiger zonder zak hebt.

Hierna zou ik nogmaals een omgevingsspray gebruiken die zo wel tegen al de stadia van de vlo werken (ei, larve, pop en volwassen vlo). Vooral ook in kieren en donkere plekken spuiten.

Vlooien en vooral de larve en de poppen kunnen lang overleven in de omgeving. Het probleem is vooral dat maar een klein percentage op de kat zit (ongeveer 10%) en de rest in de omgeving.

Ik wens je succes
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Klopt helemaal. Eerst alles schoonmaken, dan stofzuigerzak buiten legen, dan spuiten, in laten werken, goed luchten, en eventueel herhalen als de nieuwe generatie uit het ei komt. Overigens kan het best zijn dat je volgend jaar zomer, zodra het mooi weer wordt, ineens wéér vlooien hebt, van eitjes die een jaar in de kieren hebben liggen wachten. Succes!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat het probleem is Chanti24 is dat de larve overleven op uitwerpselen van volwassen vlooien, Na ongeveer 3 weken verpoppen ze zich. Deze poppen kunnen 1 1/2 jaar overleven in huis en kunnen veel dingen hebben. Dus deze kunnen zeer zeker nog uit komen. Of een vlo zich echt kan voeden met mensenbloed, durf ik niet met zekerheid te zeggen. Omdat de Mensenvlo al jaren niet meer in NL voorkomt. Maar ze kunnen wel eens bijten. En dat kan net zo jeuken als een mug. Dus hoelang de volwassen vlooien het bij jou uit houden durf ik niet te zeggen, Misschien dat iemand anders dit weet.
Lang geleden heb ik last gehad van vlooien meerdere keren, een keer net als jij toen het dier weg was en ik dus besprongen en "gepakt" werd. Een keer in een huis dat leeg stond al een tijdje en toen wij daar binnen stapten door onze voetstappen de vlooien "tot leven kwamen" en mij te pakken namen. Mijn bloed was lekker en de ander lieten ze met rust!.

Beide keren heb ik de gemeentelijke bestrijdingdienst te hulp geroepen. Dan wordt je hele huis besproeid/ingespoten en mag je xx uur niet meer binnen. Je krijgt als je belt wel alle informatie.
Voordeel: het werkt!
Nadeel: het kost meer dan je voor een spray in de winkel betaalt... die niet werkt!

Antwoord

Hoelang het duurt? Dat ligt eigenlijk aan de wachttijd, dat kan verschil maken. Ik raad je zeker aan om het zo op te lossen. Hoe eerder je belt, hoe sneller het opgelost is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het zijn lastige beestjes.
En hoe lang ze leven... te lang.
Op een gastheer kan een vlo tot 130 dagen leven.
Aangezien die beestjes niet op een kat zitten maar op jullie is dat natuurlijk niet zo leuk om te horen.
Het voordeel is : de beestjes die vanaf nu uitkomen kunnen zelf geen kindjes meer maken. Dat is al hoopvol.

Blijkbaar kunnen de eitjes lang overleven en is wat beweging / warmte / koolzuurstof / zonlicht genoeg om ze te doen 'ontwaken' en opengaan. ( normaal na 2/3 weken)
Dit ontwaken na 'winterslaap' kan zelfs tot EEN JAAR na het leggen gebeuren. Dus moet je eigenlijk alle eitjes wegkrijgen. ( en beesten het lastig maken )

Zelf zo veel mogelijk doen om hen het leven niet te gunnen...

Ik weet niet welke spray je gebruikte, maar die bij de aveve ( biokill ) werkt wel goed.
Als het kan, hang je matten enkele dagen buiten en spray die heel goed in.
Als je met een spray rondgaat in het huis, probeer zeker op de kieren te mikken. De voegjes tussen de stenen, het kliksysteem van kliklaminaat,... dat zijn allemaal goede schuilplaatsen.
Probeer ook extra te stofzuigen (zeker 2 keer per dag voor enkele dagen op rij ) want die neten kunnen zelfs in hele kleine kiertjes vallen. Best met zo'n stofzuiger die je na elke kuisbeurt kan uitkieperen. Dan is wat je opzoog ook meteen uit het huis en dat op zich is al een verbetering.
Hierna ook een keer per dag met je gewone kuisproduct ( ik doe iets met een geurtje en een scheut detol ) de grond kuisen. Ze houden niet van ammonia, azijn, bleek en dergerlijke agressieve middeltjes.
Maar zeker ook na je kuiswerk goed droogmaken. Blijkt dat te veel nat dat achterblijft een beetje tegenovergesteld effect heeft.
Kussens, lakentjes, teddyberen... alles fluffy (als je het mag wassen ) in je wasmachien op minstens 60 graden.
Aangezien de katten al even weg zijn, neem ik aan dat je al je kleren al gewassen zal hebben ( hopelijk warm ).
En omdat de pezen weg zijn, zal je ook wel hun speeltjes, bak, nest en zo weggedaan hebben. ( hopelijk ook gewassen en of behandeld )
Je kan vlooienbandjes ( rond een kattennek ) in de kast leggen voor enkele dagen.µ
...

In geval van erge plagen kan je poedertjes proberen. Maar daar heb ik nog nooit naar moeten grijpen en daar kan ik niet veel van zeggen.