verdragen zich kleine puppies met een 3 jaar oude kater?

ik heb met iemand samen en kater maar wonen met elkaar,maar vanaf gisteren is mijn kater voor een paar dagen op bezoek en was al toevallig ook van plan een of twee kleine poesjes op te halen wat zonet ook is gebeurt en helaas begon mijn kater raar te doen en wou meteen uit.mijn vraag is nu of het allen maar wenen is of moet ik nu daarvan uit gaan dat hij daar niet met akkort gaat?!omdat ik eigendlijk altijd heb gedacht dat eljke kat of poes met kleine puppies uit komt omdat ze nog klein zijn,of klopt het niet?!!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Rieneke1
9 jaar geleden
Hoezo is je kater op bezoek?
En heb je er nu puppies of kittens bijgezet?
Ik begrijp er niet veel van.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
kittens. krixxy heeft er twee kittens bij geplaatst. krixxy heeft de kater bij iemand laten logeren (stress!!!) en daarna 2 kittens gehaald en vervolgens de kater terug gehaald (stress!! indringers) mensen zouden een keuring moeten ondergaan voor het houden van dieren.
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Eigenlijk wel he Niels.
Ik snap niet dat mensen zich niet eerst verdiepen in dieren voordat ze zo maar dingen gaan "uitproberen"

Het beste antwoord

Om te beginnen moet je de dieren tijd geven om aan elkaar te wennen. Zorg ook dat er voor beide diersoorten vluchtmogelijkheden zijn. Katten zijn over het algemeen best bereid om het huis te delen met andere dieren. Maar dat gaat niet in 1 dag. Je zult ze minstens 3 weken de tijd moeten geven om aan elkaar te wennen. En dat is nog maar het begin. Het kan zelfs 2 jaar duren eer ze in elkaars nabijheid geen discussies meer hebben.
De jonge dieren (puppy's en kittens) zijn het meest flexibel. Ze leren sneller en tijdens opgroeien raken ze makkelijker vertrouwd met vreemde dieren en situaties. Je zult honden moeten aanleren dat het niet geoorloofd is om achter de kat aan te jagen. Daarmee bereikt de hond alleen dat kat een nog grotere hekel aan de hond krijgt. De kat wordt angstiger en wanneer de hond hem probeert te pakken kan de kat de hond in zijn angst verwonden.
Voor oudere dieren wordt het moeilijker. Het ligt er ook aan of ze in hun jonge jaren gesocialiseerd zijn, voor een bepaalde leeftijd, met andere dieren. Wanneer dit niet het geval is zal het langer duren en minder soepel verlopen. Verder ligt het aan de aard van de al aanwezige kat of hij zich zo flexibel zal gedragen.
Wanneer je niet zeker bent dat de jonge dieren geen gevaar lopen, laat ze dan geen moment alleen. Je moet ze zeker in het oog houden als je kater aanvallend gedrag vertoond. Ook is het verstandig je kater zo goed mogelijk te kennen in zijn waarschuwingen t.o.v. jonge dieren. Als een kat echt heel kwaad wordt zal hij niet schromen zijn wapens (nagels en tanden) te gebruiken. Dit kan het contact tussen de dieren voor altijd verstoren. Gevolg kan zijn dat je 1 van beide partijen zult moeten herplaatsen.
Zorg dat beide dieren zich kunnen terugtrekken op een plek waar alleen zij kunnen komen. Zet voor de kat de kattenbak bijv. boven. En zijn eten op de trap, of op een tafel. Dit voorkomt gedragsproblemen die weer gelinkt zijn aan stress en angst.
Als je niet thuis bent, doe ze in aparte vertrekken. Laat de jonge dieren niet in de bench achter met de kat erbij. Er zijn katten die de jonge dieren terroriseren wanneer ze in een bench zitten. Ze kunnen dan immers niet vluchten en een kat weet dat heel goed. Dat maakt het alleen thuis leren blijven voor de jonge dieren een grotere opgave dan nodig.
Wanneer het niet lukt is het kun je een gedragstherapeut consulteren die van beide diersoorten verstand heeft en evt. bloesemtherapie in zijn pakket heeft.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Katten verdedigen hun territorium. Vooral katers kunnen hier vel in zijn. Katten leven in een geurenwereld. Alles met een vreemde geur, en dus ook puppies, zijn niet welkom in hun territorium en zullen uiterst vijandig bejegend worden. Ik zou mijn 5 jarige kater niet bij een puppie durven zetten, bang dat hij die aan flarden scheurt. (maar er zijn ook aardigere katers) Er waren anti stress banden op de markt, die je bij katten om kon doen, die feromonen afgaven. Dat zijn de hormonen die aan de zijkant van de mond van de kat zitten. Als ze kopjes geven, smeren ze die als het ware aan de omgeving af om het "eigen" te maken. Helaas zijn die uit de markt genomen door octrooi gedoe. Als je die je kat had omgedaan had je grote kans gehad dat de kat de puppie's zou accepteren. Wel zijn er nog dingen van Feliway. Spray's en een verdamper die je in het stopcontact kunt doen. Die verspreiden dan die feromonen door de lucht of je kunt je kat met de spay inspuiten/ smeren. (even gebruiksaanwijzing lezen) Het is niet zo goed als de anti stress band maar het helpt wel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
PS. Je tekst is een beetje onduidelijk. Puppies zijn kleine hondjes. Kleine kittens zul je bedoelen.