Wat is de meest humane manier om euthanasie toe te passen op een vis?

Wat is de meest humane manier om euthanasie toe te passen bij een vis?

Vroeger had ik een aquarium, en als een vis (nadat ik behandelingen had toegepast om hem te genezen) tekenen van echt ziek zijn of doodgaan vertoonde dan deed ik hem/haar in een plastic container met genoeg water om in te bewegen en zette dat in de vriezer. Er was mij verteld dat dat de meest humane euthanasia is voor een vis.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
5.9K
Rieneke1
9 jaar geleden
Ik heb eens een goudvis in ijswater gegooid, hij was vrijwel meteen dood.
Verder gelukkig geen ervaring.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dan is het je fout verteld. Want nadat het geheel ontdooit bestaat er een kans dat de vis weer vrolijk rondzwemt. De manier dat wel de juiste is: een bad van kruidnagelolie geven. Dit resulteert in een pijnloze coma waaruit de vis niet kan ontwaken.
Rieneke1
9 jaar geleden
Hij is daarna meteen de vriezer in gegaan Daki.
Denk dat het beestje zo wel snel overleden is, zonder pijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het kan dat zo'n beest sterft in de vriezer. Maar er bestaan net zo goed evenveel verhalen van vissen die na ontdooien weer vrolijk rondzwemmen. Ik kan wat deze vissen hebben moeten doorstaan moeilijk humaan noemen.
Rieneke1
9 jaar geleden
Ik zou het nu ook anders aanpakken.

Het beste antwoord

Kleinere vissen, knijp je binnen 1 seconde dood.
Grotere vissen sla je dood, ook binnen 1 seconde
De meest humane manier.

Vissen levend invriezen, geeft veel stress, bij het in de zak doen.
Veel stress in de donkere vriezer.
Paniek er niet uit te kunnen.
En ja uiteindelijk zullen ze dood vriezen.
Een onnodige lijdensweg van ruim 1 kwartier tot een half uur.
Is dat humaan?

Gevangen vis op een visboot, doet er bij koud weer een paar uur over om langzaam aan dek te stikken.
Gevangen platvis een halve dag of meer.
Is dat humaan?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
nounka
9 jaar geleden
Ben ik het mee eens. Ik ben persoonlijk voorstander van de coup de grace. Dat gaat het snelste. Ook al is dat niet zo leuk om te doen natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+1 ook een erg goeie manier. Zeker niet invriezen zonder verdoving. Met in één keer doodslaan is de vis meteen uit zijn lijden verlost. Alleen niet iedereen 'durft' dit misschien.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
iedereen die vlees eet is schuldig aan het doden van dieren
Maar daar willen we niet aan denken als we aan de BBQ ]zijn.
En een ziek visje dood maken is voor velen een gruwel!
Het moet toch niet gekker worden!!
milenaa
9 jaar geleden
Ondanks dat ik geen vlees eet uit principe wou ik dat ik die muis, die mijn kat een overbodig lange lijdensweg laat ondergaan, in 1 seconden uit zijn lijden kan verlossen. Maar ik ben dan ook niet diegene die, die "muis" zelf op eet.
Maar wel meest humaine inderdaad.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik kan hier geen kruidnagelolie krijgen en ik vind toch Ed's manier de beste, en even voor alle duidelijkheid, ik vis zelf niet, eet geen vis en geen vlees. Dat wilde ik even kwijt. Allemaal bedankt voor jullie hulp en advise!

Andere antwoorden (2)

Er zijn twee zeer goede en humane methoden om euthanasie toe te passen op een vis.
1. Plaats de vis in een kom water in de diepvries, de vis zal het bewustzijn verliezen en pijnloos sterven, ik heb dit zelf al talloze malen uitgevoerd en heb nooit, maar dan ook nooit voor onaangename verrassingen gestaan. Dit is dan ook mijn favoriete methode.
2. Bij de apotheek kunt u Benzocaine of 2-Phenoxy halen. Vertel wel waar u het middel voor nodig hebt. Beide middelen zijn narcosevloeistoffen. Het gebruik van Benzocaine: Los 5 gram Benzocaine op in 25 ml Aceton. Van dit mengsel is 2ml genoeg voor een 1 liter water. Pas op: dit mengsel kan huidirritaties veroorzaken. Doe dit mengsel in een bakje en zet de vis er in. Binnen enkele minuten is de vis dood. Het gebruik van 2-Phenoxy: Los 5ml 2-Phenoxy op in een bakje met 1 liter warm water. Laat dit mengsel even afkoelen tot aquariumtemperatuur en zet de vis er in. Binnen enkele minuten is de vis dood. Let op: Laat de vis voldoende lang in de verdovingsvloeistof zitten!

Toegevoegd na 13 uur:
Er bestaat nog een narcosevloeistoffenmethode:

Doe 0,5 ml. kruidnagelolie in een liter aquariumwater en los dit goed op. Doe de vis in het water: binnen enkele minuten is hij dood.
Laat de vis voldoende lang in de verdovingsvloeistof, dit om zeker te zijn dat de dood is ingetreden. Een dode vis beweegt niet en reageert niet op aantikken of aanraking. De kieuwdeksels bewegen niet, de vis gaat ondersteboven, scheef of op zijn flank drijven. Hij zakt naar de bodem en kan in een later stadium gaan drijven.
Als je bang bent dat de vis nog bijkomt, kan het zekere voor het onzekere worden
genomen en kan de vis worden ingevroren.
Z512099
9 jaar geleden
nounka
9 jaar geleden
blijkbaar is die diepvriesmethode toch ook niet geheel aangenaam.
Z512099
9 jaar geleden
Het is een keuze, je mag ook kiezen voor het doodknijpen van je huisdier, of doodslaan, maar doe het dan wel hard genoeg en accuraat.
Het is allemaal beter dan niets te doen...
In een klap dood slaan.
Daarnaast is een overdosis van kruidnagelolie ook een juist manier om een vis te doden. Hiermee zorg je ervoor dat de vis niet meer uit zijn verdoving ontwaakt.